Cadex przedstawia nowe koła 50 Ultra Disc

Kategorie:

Cadex Cycling, marka komponentów premium Giant Bicycles, zaprezentowała oficjalnie swój nowy zestaw kół 50 Ultra Disc oraz opony Cadex Aero Tubeless. Nowe propozycje łączą w sobie to, co Cadex opisuje jako „czystą prędkość, gdziekolwiek jeździsz”. Po raz pierwszy widziany w nowym Giancie Propel zawodników Team BikeExchange podczas Tour de France, zestaw 50 Ultra Disc ma być wszechstronnym zestawem szosowym, który uzupełnia istniejące modele 36, 42 i 65.

Koła Cadex 50 Ultra Disc

Jak zwykle w przypadku premiery produktów Cadexa nowy koła 50 Ultra Disc posiada imponująco brzmiącą listę cech.

Opierając się na doświadczeniach wprowadzonych do płytszej 36-tki, zaprezentowanej w zeszłym roku, nowa obręcz o głębokości 50 mm posiada 22,4 mm szerokości wewnętrznej i 30 mm szerokości zewnętrznej. Cadex twierdzi, że szersze łoże opony tworzy bardziej okrągły kształt lepiej wspierający oponę, poprawiający przyczepność i prowadzenie. Ponadto Cadex twierdzi, że szersza obręcz została zoptymalizowana do opon o dużej objętości i zaprojektowana tak, aby płynnie łączyć się z bokami opony, co poprawia właściwości aerodynamiczne całego systemu, jednocześnie zmniejszając opór toczenia w stosunku do węższych opon przy wyższym ciśnieniu powietrza. Cadex podkreśla również lepszą wydajność aerodynamiczną nowego zestawu, w połączeniu z niezwykle niską wagą i wyjątkowo wysoką sztywnością.

Podczas gdy nowa obręcz aero to jedno, prawdopodobnie najbardziej uderzającym wizualnym aspektem nowych kół są nowe szprychy Super Aero z włókna węglowego. Podobnie jak w przypadku kół z najwyższej półki, szprychy te przyczyniają się do poprawy właściwości aerodynamicznych kół, ale są również kluczowym elementem wpływającym na inne cechy użytkowe.

W porównaniu z dotychczasowymi szprychami Cadexa z włókna węglowego, nowe szprychy Super Aero posiadają szerszy profil łopatek, aby skuteczniej przecinać powietrze, jednocześnie pozostając bardzo lekkie i sztywne. Pomimo zwiększonego profilu aerodynamicznego Cadex twierdzi, że nowe szprychy nadal oferują lepszą stabilność przy bocznym wietrze.

Szprychy Super Aero posiadają te same aluminiowe końcówki, które Cadex stosuje obecnie w standardowych szprychach Aero, więc nadal można je serwisować i wymieniać.

Szprychy są przymocowane do nowych piast Cadex R3-C40 Aero. Cadex twierdzi, że jego nowa piasta zmniejsza straty aerodynamiczne, ale czekamy na odpowiedź, jak bardzo piasta poprawia aerodynamikę koła. Hybrydowe łożyska ceramiczne są również standardem i podczas gdy ogólnie mechanizm sprzęgła wygląda podobnie do innych piast Cadexa, liczba zębów zapadki została nieznacznie zmniejszona z 60 do 40 zębów (prawdopodobnie w celu zmniejszenia tarcia).

Nowy zestaw 50 Ultra Disc waży imponujące 1349 gramów i będzie dostępny już wkrótce, a para kół będzie kosztować równowartość 3500 USD.

Nowa opona bezdętkowa Aero

Wraz z nowym zestawem kół 50 Ultra Disc dostęĻna jest nowa bezdętkowa opona Cadex Aero, która ma oferować zmniejszony opór toczenia wraz z zaletami aerodynamicznymi.

Cadex nie jest pierwszym, który próbuje swoich sił w oponach szosowych aero – Zipp oferował swoje opony Tangente już w 2007 roku.

Opierając się na szeroko zakrojonej analizie CFD i testach w tunelu aerodynamicznym, Cadex wbrał wysoki i owalny profil opony, z cieńszymi ścianami bocznymi, aby stworzyć coś, co Cadex opisuje jako „bardziej opływowy, bezproblemowy interfejs do obręczy aero bez haków”.

Jeśli chodzi o bieżnik, opona Aero jest wyposażona w nową mieszankę RR-A na bazie krzemionki oraz wzór bieżnika z lamelami na bokach, co ma obniżyć opór toczenia o 15%, przy jednoczesnej poprawie przyczepności na zakrętach zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Nowa opona zawiera również pasek chroniący przed przebiciem Race Shield firmy Cadex oraz istniejącą nylonową osłonę o grubości 170 TPI.

Przy masie 290 gramów na oponę, Aero Tubeless nie jest najlżejszą oponą na rynku, ważąc o 40 gramów więcej niż Continental GP5000 S TR. Jeśli jednak informacje o oporze toczenia i aerodynamice podawane przez Cadex okażą się prawdziwe, dodatkowa waga nie będzie miała aż takiego znaczenia.

Prawdopodobnie w imię aerodynamiki nowa opona jest dostępna tylko w szerokości 25 mm. Cadex sugeruje, że nowe opony powinny być dostępne już wkrótce w cenie 100 USD

Czas na testy!

Nowa kombinacja kół i opon Cadex’a są obiecujące, ale nie mieliśmy możliwości ich jeszcze przetestować. W tzw. międzyczasie Cadex przedstawił szereg danych z testów aero, które potwierdzają ich twierdzenia dotyczące zarówno nowych kół jak i opon.

Cadex przeprowadził cztery rundy testów, z których każda porównywała nowe koła i opony z wybranymi, wiodącymi w branży konkurentami. Pierwszy i drugi protokół testowy został przeprowadzony z użyciem samych kół i opon, bez roweru i kolarza, natomiast trzeci i czwarty protokół testowy został przeprowadzony z użyciem kompletnego roweru i manekina Giant „Grischa 2”. We wszystkich testach prędkość wiatru i prędkość kół ustalono na 40 km/h, a kąty odchylenia mierzono w zakresie od +20° do -20°.

W testach porównano nowe koła Cadex 50 Ultra Disc z Enve SES 5.6, poprzednią generacją Zipp 454 NSW, DT Swiss 50 Arc 1100 i Roval Rapide CLX. Wśród testowanych opon znalazły się wspomniane wcześniej nowe Aero Tubeless, a także Cadex Race 25c, Continental GP5000 25c, Specialized S-Works Turbo 26c i Vittoria Corsa TLR 25c. Wreszcie podczas testów kompletnych rowerów testerzy używali Gianta Propel Advanced SL Disc, Specializeda Tarmaca SL7, Canyona Aeroad CFR Disc i Cervelo S5.

W pierwszym teście testerzy sparowali wszystkie koła z nowymi oponami bezdętkowymi Aero, co według Cadexa pomogło zmierzyć wydajność aero każdego koła. W testach Cadexa nowy zestaw kół 50 Ultra okazał się najszybszy, ale różnice były wyjątkowo małe. W rzeczywistości testy wykazały mniej niż jeden wat różnicy pomiędzy nowymi i obecnymi kołami Cadex, Enve, Roval i DT Swiss, podczas gdy poprzednia generacja Zipp 454 NSW testowa była o 1,21 wata wolniejsza.

W drugim teście zastosowano nowe koła 50 Ultra Disc z nową oponą Aero firmy Cadex, podczas gdy inne koła korzystały z wyboru innych opon. W tym przypadku różnice były większe, z 5,5-watową różnicą pomiędzy najwyżej ocenionym Cadexem a Enve i Vittorią, które zajęły piąte miejsce. Podczas gdy drugi test przyniósł kolejne zwycięstwo Cadexa, losowy dobór kół i opon nie potwierdza w pełni, czy para Cadex jest naprawdę szybka, czy też inne pary opon i kół są po prostu mniej optymalne dla siebie.

W trzecim protokole testowym koła testowe zostały sparowane z tymi samymi kombinacjami opon, co w drugim teście i zamontowane na rowerze Giant Propel Advanced SL Disc. Po raz kolejny Cadex 50 Ultra Disc z oponami Cadex Aero 25c okazał się zwycięzcą, z różnicą 4 W od pierwszego do ostatniego miejsca. Test sprawdzał również stabilność przy bocznym wietrze dla każdej kombinacji kół i opon z dodatkowym obciążeniem bocznym mierzonym w niutonach. Co ciekawe, nowe 50 Ultra Discs zajęły w tym teście trzecie miejsce, za Rovalem i Enve.

Wreszcie, czwarty test sprawdzał, jak nowe koła 50 Ultra Disc radzą sobie na wiodących rowerach wyścigowych w porównaniu z tymi samymi kombinacjami kół i opon, które są dostępne na rynku. Ponownie, nowe koła 50 Ultra Disc okazały się najszybsze we wszystkich rowerach w porównaniu z różnymi ustawieniami opon i kół testowanych w tych samych rowerach.

Info: cadex-cycling.com

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Cadex
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x