MECHANIZM KORBOWY
FC-RX810 | WAGA: 730 g (46/30 z) | CENA: 1075 zł
Korby GRX do napędu z 11‑rzędową kasetą występują w dwóch wariantach jakościowych i mogą mieć jeden lub dwa blaty. Wysokiej jakości mechanizm korbowy FC‑RX810 to konstrukcja o pustych ramionach, więc lżejsza. Ramiona FC‑RX600 są masywne. Różnica w wadze wynosi prawie 90 g (przy tym samym zestopniowaniu blatów).
FC-RX600| WAGA: 815 g (46/30 z) | CENA: 516 zł
A skoro już o nich mowa, to też się różnią – w 810‑tce zęby pomagające wciągać łańcuch na większy blat oraz rampy, które go prowadzą, są wyraźniej ukształtowane. Chociaż trzeba powiedzieć, że różnice w kulturze pracy obu wariantów nie są odczuwalne. Natomiast różnice w cenie już tak. Starannie wykonana korba FC‑RX810 kosztuje ponad dwa razy więcej.
KLAMKOMANETKI
ST-RX810 | Technologia Servo Wave z regulacją skoku jałowego | CENA: 2320 zł (zestaw 2 x 11)
Dźwignie klamkomanetek GRX występują łącznie w dziesięciu (!) wariantach: dla dziesięciu lub jedenastu trybów kasety, dla jednego lub dwóch blatów korby, dla wersji mechanicznych lub Di2 (tylko jedenastorzędowe kasety). Warianty do obsługi kasety dziesiątkowej są tańsze, a obsługujące przerzutkę elektryczną droższe, i to jest zrozumiałe.
ST-RX600 | Brak technologii Servo Wave oraz regulacji skoku jałowego | CENA: 1800 zł (zestaw 2 x 11)
Ale klamkomanetki do sterowania napędem jedenastorzędowym także są różne. ST‑RX810 wyposażono w technologię Servo Wave – swoiste wspomaganie, które ma zwiększać siłę hamowania adekwatnie do narastającego skoku klamki. Poza tym skok jałowy klamki można ustawić tu w okolicach punktu zadziałania. ST‑RX600 funkcji tych nie posiadają. W praktyce klamka 810‑tki zapewnia mniejszy skok jałowy i twardszy punkt zadziałania. Różnic w samej skuteczności hamowania podczas jazd testowych prawie nie było.
HAMULCE
BR-RX810 | Ceramiczne tłoczki, śruby ze stali szlachetnej | CENA: 1090 zł (zaciski i tarcze z przodu i z tyłu)
Na pierwszy rzut oka oba zaciski wyglądają podobnie, ale można je łatwo odróżnić. Najważniejsza różnica nie polega jednak na tym, że BR‑RX810 błyszczą szarością, a BR‑RX400 są matowoczarne – w pierwszych pracują odporne na zużycie tłoczki ceramiczne, które w tych drugich ustąpiły miejsca tłoczkom z tworzywa sztucznego. Do tego dochodzą jeszcze różne warianty tarcz i klocków hamulcowych. Oficjalnie GRX umożliwia kombinację dwóch rodzajów okładzin (z/bez radiatora) oraz trzech rodzajów tarcz hamulcowych (w technologii warstwowej Ice‑Tech z radiatorami Freeza lub bez nich oraz w pełni stalowe).
BR-RX400 | Tłoczki z tworzywa sztucznego, śruby cynkowane | CENA: 700 zł (zaciski i tarcze z przodu i z tyłu)
I, jak widać na przykładzie rowerów testowych, producenci do woli z możliwości tej korzystali, mieszając poszczególne podzespoły ze sobą. W połączeniu z dwoma rodzajami klamkomanetek otrzymujemy 24 możliwe konfiguracje podzespołów hamulcowych GRX, które od strony funkcjonalnej praktycznie niczym się od siebie nie różnią, a przynajmniej nie wtedy, gdy są nowe.
Dowiedz się więcej na: bike.shimano.com
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Test: opony na różne warunki pogodowe