WARSZTAT – MONTAŻ SIODEŁKA

Kategorie:

POTRZEBNE NARZĘDZIA

  • Imbus
  • klucz dynamometryczny i bity
  • poziomica
  • pion

 

MATERIAŁY POMOCNICZE

  • pasta montażowa do karbonu
  • smar

 

Montaż siodełka

 

USTAWIENIE WYSOKOŚCI SIODŁA

 

Montaż siodełka

Przytrzymując sztycę, odkręcamy śrubę obejmy podsiodłowej o dwa, trzy obroty. Sztyca powinna wówczas dać się lekko przesuwać. Nigdy nie należy wysuwać sztycy poza ogranicznik.

 

Montaż siodełka

Spójrzcie przez czub siodła i rurę górną w kierunku mufy środka suportu. Powinny znajdować się w jednej linii. Należy poza tym skontrolować pozycję obejmy podsiodłowej, która powinna spoczywać na ramie i być całkiem nasunięta.

 

Montaż siodełka

Przy dopasowanej sztycy i obejmie oraz lekko posmarowanej główce śruby siła potrzebna do zamocowania jest niewielka. Należy użyć klucza dynamometrycznego i zacząć od 3 niutonometrów (Nm). Siłę zwiększamy stopniowo, ale w sumie nie może przekraczać zalecanego momentu.

MONTAŻ SIODŁA I DOPASOWANIE POZYCJI

 

Montaż siodełka

Różne mechanizmy jarzemek zwykle trzeba całkowicie zdemontować przed założeniem siodła. Należy dokładnie zapamiętać kolejność składania i pozycję elementów. Rurki stelażu siodła mogą być okrągłe lub owalne. Należy zwrócić uwagę, czy odpowiednie fragmenty jarzma pasują do siodła. W niektórych sztycach fragmenty można odwracać, w innych trzeba dokupić pasujące części lub sztycę przy zmianie siodła.

 

Montaż siodełka

Im dłuższy (i bardziej płaski) obszar, na którym podpiera się stelaż, tym mniejsze będzie obciążenie. Kanciaste i krótkie podparcie może uszkodzić stelaże, szczególnie te lekkie, z karbonu, tytanu albo rurek, aż pękną. Należy sprawdzić, użycie jakich sztyc przewidział producent siodła.

 

Montaż siodełka

Sztyce dostępne są nie tylko w różnych długościach, ale mają i różne przesunięcia, dzięki którym siodło może wędrować do przodu lub tyłu nawet o 40 mm.

 

Montaż siodełka

 

Można regulować zarówno pozycję horyzontalną, jak i kąt ustawienia siodła. Po poluzowaniu śrub o dwa, trzy obroty można przesuwać siodło do przodu lub do tyłu. Jeśli po dłuższym użytkowaniu siodło nie daje się ruszyć, potrzebne jest lekkie luzujące uderzenie.

 

Montaż siodełka

 

Zakres regulacji różni się w zależności od siodła i wielkości podparcia jarzemka. Należy zwracać uwagę na naniesione oznaczenie, mocowanie nie może sięgać ani do przedniego, ani do tylnego wygięcia stelażu. Zostawiamy przynajmniej 10 mm do łuku.

 

Montaż siodełka

 

Typowe jest ustawienie siodła w poziomie. Jeśli indeksacja jarzma na to nie pozwala, czubek siodła powinien wskazywać w dół, nie w górę. W sztycach z dwiema śrubami, z przodu i z tyłu, łatwiej jest ustawić pochylenie. Trzeba je ewentualnie luzować i dokręcać na zmianę.

 

Montaż siodełka

Spróbujcie przekręcić siodło na boki, do góry i do dołu w ramie. Jeśli się porusza trzeba dokręcać stopniowo śrubę co 0,5 Nm. Nie należy przekraczać 5 Nm lub momentu maksymalnego.

 

Montaż siodełka

 

Jeśli sztyca i/lub rama są z karbonu, może się zdarzyć, że obejma nadal nie trzyma. Należy wówczas na zdemontowane części nałożyć specjalną pastę, która zwiększa tarcie między sztycą i ramą. Następnie montujemy ramę tak jak w opisie.

 

WSKAZÓWKI

 

ZWIĘKSZANIE TARCIA

W przypadku ram i/lub sztyc z karbonu w żadnym przypadku nie należy używać smaru, tylko specjalnej pasty montażowej do karbonu, która zwiększa tarcie i redukuje siły potrzebne do montażu. Dotyczy to też mocowania siodła.

 

LUZOWANIE SZTYCY

Jeśli sztycy nie da się wyciągnąć mimo otwartego zacisku, nie należy używać siły, bo sztyca i rama mogą ulec uszkodzeniu. Lepiej poprosić o pomoc fachowca.

 

ZAPOBIEGANIE KOROZJI

Sztyce i ramy z metalu należy smarować w miejscu zacisku, by zapobiec korozji sztycy. Należy posmarować też miejsce montażu siodła w jarzmie i główki śrub. Nie smarujemy gwintów pokrytych klejem.

 

ŚRUBY

Śruby w jarzmach szczególnie chętnie pękają wtedy, gdy moment dokręcający zostanie przekroczony. Najbardziej narażone są tu sztyce z tylko jedną śrubą, bo często są dokręcone zbyt słabo. Następstwem mogą być ciężkie upadki i kontuzje. Należy trzymać się instrukcji producentów! Śruby trzeba kontrolować po przejechaniu 100–300 km i następnie co 2000 km.

 

Za pomoc w realizacji warsztatu dziękujemy załodze wrocławskiego sklepu Thirty Three Bicycle Studio
THIRTYTHREE.PL

 

Przeczytaj również:

 

W poszukiwaniu wygody – wielki test siodełek

Rotor – nieustraszeni innowatorzy

Bartosz Mikler – z miłości do błota, czy z miłości do roweru?

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x