TREK ÉMONDA SL 6 DISC. ZNOŚNA LEKKOŚĆ BYTU

Kategorie:

trek emonda sl 6

 

 

 

Lekkość?

Czy tak jest i w przypadku Émondy SL 6 Disc? Nie do końca. W rozmiarze 56 cm waga Émondy przekracza 8 kilogramów. W przypadku roweru wyścigowego to sporo, a Émonda aspiruje, by takim być. Czy masa przeszkadza? Trochę tak.

 

 

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

Co my tu mamy?

Właściwie trudno początkowo wywnioskować, skąd bierze się tak wysoka sumaryczna masa. Superlekka rama Émondy (z włókna węglowego OCLV Serii 500) w połączeniu z napędem Shimano Ultegra powinny gwarantować lepsze osiągi w tym zakresie. Masywnie wyglądający wspornik (bo nakładany na rurę podsiodłową, a nie wsuwany do jej środka) również wykonany został z kompozytu węglowego. Pozostałe komponenty, czyli mostek i kierownica sygnowana przez Bontragera, to aluminiowe części, które mogą wpływać na zwiększoną masę roweru. To jednak nie tłumaczy ośmiu kilo!

 

 

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

 

Tarcze

Winowajcą okazują się hamulce tarczowe, zgodnie z tym, co sugerują ich przeciwnicy! Pełne tarcze, mające wpływać na lepsze odprowadzenie generowanego podczas długiego hamowania ciepła, zaciski hamulców oraz koła przystosowane do tarczówek mają wpływ na ostateczną wagę roweru.

 

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

Toczenie

Koła same w sobie również nie należą do lekkich. To Bontrager Paradigm Disc Tubeless Ready z przelotowymi osiami 12 mm (osie też nie mogą poszczycić się znikomą masą). W redakcyjnym warsztacie nie udało nam się stubelessować kół (ten zabieg pozwoliłby zyskać kilkadziesiąt gramów), jeździliśmy zatem na dętkach z seryjnymi Bontrager R2 Hard‑Case Lite, 700 x 25c.

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

Napęd

Czy zatem Émonda SL 6 Disc nadaje się do ścigania? A jeśli nie, to dla kogo jest ten rower? Przetestowaliśmy Émondę w czasie Ślężańskiego Mnicha. Nie należy do najzrywniejszych i należałoby trzymać ją z daleka od rowerów aero, by nie prowokować porównań. Rozpędzenie wymaga mocniejszego depnięcia i noga może przy tym lekko zapiec. Rozpędzona toczy się jednak wzorowo.

 

Przełożenia, jakie zaoferował producent, są raczej standardowe. Nie pokuszono się, by wyposażyć rower w górskie 32 zęby z tyłu, co często robi się w szosówkach z przeznaczeniem do ambitnej turystyki. Raczej założono, że na Émondzie będzie jeździł ktoś o mocnej nodze, częściej w wyścigach niż na wycieczki. Czy w takim razie tarcze to nie pomyłka? Dla ich przeciwników zawsze pozostaną pomyłką.

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

 

Nielubiane w pro peletonie z uwagi na łatwość ich skrzywienia podczas wyścigowego serwisu irytują też, ponieważ potrafią uparcie ocierać. Dla amatora to wybawienie przy deszczowej pogodzie, bezpieczeństwo na zjazdach, pewność hamowania w ruchu miejskim, nieosiągalna na szczękowych hamulcach modulacja siły hamowania. Tarczówki czynią Émondę nieco leniwszą na rozbiegu, dodają jej jednak charakteru i agresji na zjazdach. To raczej jej zaleta niż wada.

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

 

Emonda SL 6 na wyścig czy na wycieczkę?

Gdzie Émonda SL 6 Disc sprawdzi się najlepiej? To rower na długie wycieczki. Jest niezwykle komfortowy. Delikatny tył daje odpoczywać plecom, widelec z włókien węglowych zapewnia delikatną amortyzację wstrząsów. Przy niskich prędkościach, na przykład podczas ruszania, przód wydaje się trochę nerwowy, jakby rower był „za zwrotny”.

 

Podczas jazdy z prędkością 25 km/h to odczucie znika, a rower jest bardzo stabilny. Zakręty przy tej prędkości również pokonuje się z przyjemnością. Sposób, w jaki się prowadzi, nie przywodzi na myśl wyścigowych maszyn spod herbu aerodynamiki i sztywności, jazda na nim kojarzy się raczej z wycieczką i w tej sferze Émonda SL 6 Disc znajdzie swoich zagorzałych fanów.

 

 

 

 

 

trek emonda sl 6

 

 

 

Info trekbikes.com/pl

Cena 13 499 zł

Waga 8 kg

Wielkości ramy 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62, 64 cm

Rura podsiodłowa/górna/sterowa 49,3/53,4/14,0 cm

Stack/Reach/STR 72,9/54,7 cm/1,33

Rozstaw osi/Offset 97,7/4,5

Korba Shimano Ultegra, 50/34 (kompakt)

Hamulce Shimano Ultegra flat mount

Napęd Shimano Ultegra 2 x 11

Koła/opony Bontrager Paradigm Disc Tubeless Ready/Bontrager R2 Hard-Case Lite, 700 x 25c

 

 

 

trek emonda sl 6 

 

 

Na Emondzie przejechaliśmy:

Ślężańskiego Mnicha 2018

Coffee Ride Tour de Katowice

odwiedziliśmy Łódź i założyciela „Pan tu nie stał”

 

 

 

Artykuł ukazał się w Tour 2/2018.

 

Jego wersję elektroniczną możecie zakupić TUTAJ lub napisać do nas na redakcja@magazynbike.pl, jeśli macie chrapkę na papierowe wydanie. 

 

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Anna Tkocz
Zdjęcia: Anna Tkocz

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x