Trek Domane ALR 4 w teście

Kategorie:

Trudno patrzeć na niego bez emocji, tak bardzo Trek Domane ALR 4 przypomina wyglądem profesjonalne maszyny używane przez ekipę Trek Segafredo. Serce od razu bije szybciej na myśl o epickim ściganiu zawodników pokroju Cancellary, dosiadających ognistych maszyn. Z drugiej strony cena, przekraczająca 5000 zł, za aluminiowy rower – przyznajmy, ładny – wydaje się, gdy wyłączymy emocje, wygórowana. Tyle, że to rower nie do końca zwyczajny.

Rura górna ramy i podsiodłowa zostały w Domane połączone za pomocą przegubu, czy też, jak nazywa go Trek, rozdzielacza IsoSpeed. Konstrukcja ta sprawia, że rama ma wyjątkową wertykalną elastyczność. Dotyczy to również innych rowerów w kolekcji Treka, od aerodynamicznego Madone, przez przełajówkę Boone, rower do XC Procaliber, aż po komfortową serię Domane. W naszym przypadku to o tyle interesujące, że wersja ALR jest wariantem aluminiowym, w którym zrezygnowano z dodatkowego systemu „amortyzacji” obecnego w wersjach topowych, karbonowych.

Wspomniana wertykalna elastyczność zauważalna jest od razu, gdy tylko zajmie się miejsce na rowerze. Towarzyszy jej pozycja, która sprawia, że rower staje się interesujący dla fanów pokonywania długich tras. Trudno, szczerze mówiąc, znaleźć rower, który pozwala na tak wyprostowaną pozycję. W dodatku nie tylko turyści ucieszą się z możliwości montażu błotników. Z rozstawem 1032 mm rower pozostawia dość miejsca na podobne modyfikacje, jednocześnie jadąc na wprost niczym po sznurku. Dodatkowo na pokładzie znajdziemy seryjne opony o szerokości 28 mm, a zmieszczą się jeszcze szersze, teoretycznie do 36 mm, i to bez rezygnacji z błotników. Wszystko to sprawia, że rower można zmodyfikować również w kierunku sprzętu całorocznego, do jazdy niekoniecznie tylko przy ładnej pogodzie.

 

 

 

 

Czy ten kolor może kłamać? Podobieństwo do teamowych rowerów Trek Segafedo jest nieprzypadkowe.

 

 

 

TREK Domane ALR 4   CENA 5699 zł WAGA 9,36 kg INFO trekbikes.com

 

Idealny rower na sportowe wycieczki i dłuższe wypady. Bardzo wygodna pozycja, zauważalne tłumienie z tyłu, możliwość montażu błotników.

 

 

Rozmiary 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 cm
Rura podsiodłowa/górna/sterowa 548/554/175 mm
Stack/Reach/STR 611/380 mm/1,60
Korba Shimano Tiagra (50/34 z., Press‑Fit)
Hamulce/napęd Tektro T731/Shimano Tiagra
Koła/opony piasty aluminium, obręcze Bontrager Tubeless Ready/Bontrager R1 28 mm

 

 

 

Wyposażenie z kompletną grupą nowej Tiagry działa bez zastrzeżeń. Co prawda teoretycznie ma „tylko” dziesięć przełożeń z tyłu, ale tu mamy do dyspozycji „górski” tryb 11–32, pasujący do turystycznego charakteru roweru, w parze z kompaktową korbą oferujący przełożenie niemal 1:1. Nietypowe hamulce Tektro w parze z obręczami z aluminium działają bardzo dobrze i nie ustępują jakością odpowiednikom z Tiagry. Do wspomnianego charakteru roweru dobrze też pasują ergonomiczna kierownica i wygodne siodło. Kierownica częściowo pomaga złagodzić twardość przodu, zdecydowanie mocniej pozwalającego poczuć podłoże niż tył, mimo w całości karbonowego widelca. Ten za to gwarantuje precyzję sterowania. Godny uwagi jest też fakt, że proste koła mają obręcze dostosowane do opon tubeless. Polecamy przesiadkę na taki system. Z naszych kilkuletnich doświadczeń na szosie wynika, że w parze z mlekiem uszczelniającym dostajemy wówczas zestaw bezobsługowy. Rower w całości też ma taki potencjał, więc to logiczne uzupełnienie. Najlepiej od razu o szerokości 32 mm.

 

 

 

 

MANETKI
Manetki Tiagry nigdy jeszcze nie wyglądały tak szlachetnie.

 

 

 

PRZEGUB
Rozdzielacz IsoSpeed odpowiada za to, że aluminiowa rama jest wyjątkowo wygodna.

 

 

 

NAPĘD
Nowa Tiagra wyładniała i jednocześnie zdecydowanie lepiej działa. Jakością śmiało może konkurować z grupami topowymi.

 

 

 

 

DUOTRAP
Trudno o piękniejszą integrację niż DuoTrap. Czujniki do komputerka rowerowego ukryto w ramie.

 

 

Artykuł ukazał się w numerze 4/2017 Magazynu Bike, wydanie elektroniczne dostępne TU

 

 

 

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x