TEST: SRAM RIVAL AXS

Kategorie:

Nowemu, trzeciemu od góry w ofercie bezprzewodowej zestawowi SRAM, czyli Rival eTap AXS, może brakować nieco blasku wyższych modeli Red i Force, ale oferuje bardzo dobrą elektroniczną zmianę przełożeń i imponujące hamowanie, a także opcję nowego miernika mocy opartego na korbie. Co więcej, cena sprawia, że elektroniczna zmiana przełożeń jest dostępna dla większej liczby rowerzystów niż kiedykolwiek wcześniej.

DO TRZECH RAZY SZTUKA

Kiedy dowiedziałem się o premierze SRAM Rival AXS, najnowszym i najbardziej przystępnym cenowo dodatku do gamy bezprzewodowych, elektronicznych zestawów napędowych, muszę przyznać, że obawiałem się, co marka będzie musiała zrobić, aby sprowadzić system AXS do poziomu, w którym kolarze są skłonni zapłacić za zestaw z niższego poziomu cenowego jak za grupy topowe. Na szczęście SRAM dobrze przemyślał, z czego można zrezygnować, a co wyprodukować ekonomiczniej. Żadna z podstawowych zasad działania systemu AXS nie została zmieniona, co oznacza, że mamy ten sam elektroniczny mózg, tę samą logikę zmiany biegów i, co najważniejsze, te same silniki w przerzutkach i te same anteny przesyłające informacje między grupą a aplikacją AXS. W rezultacie otrzymujemy zestaw, który pod względem działania jest niezwykle podobny do wyższych grup Force AXS i Red AXS

Sram Rival eTap AXS
Kompletny Sram Rival AXS został zamontowany do Treka Domane SLR, przejechaliśmy na nim niemal 1200 km.

NAJWAŻNIEJSZE CECHY

SRAM Rival AXS jest dwunastobiegowy, dostępny w wersjach 1x i 2x (a także z komponentami Wide do jazdy po szutrze), waży około 300 g więcej niż Force AXS i, jak wszystkie komponenty AXS, może być mieszany z innymi częściami z całej gamy, w tym z częściami SRAM AXS do rowerów górskich. Jest też opcja rozbudowy o miernik mocy, tym razem ukryty w osi suportu. Wariant 2×12 z miernikiem mocy Quarq przetestowaliśmy na polskich drogach w rowerze Trek Domane SLR 7.

Sram Rival eTap AXS
Grupę można uzupełnić o miernik mocy Quarqa, ukryty w osi suportu. Jest prosty w obsłudze i działa bez problemów.

NOWA GRUPA, TEN SAM ETAP

Jestem długoletnim użytkownikiem bezprzewodowych grup SRAM, a dwa z moich rowerów wyposażone są w dwie różne wersje grupy Force AXS (standardowa w szosowym Canyonie Ultimate i wariant Wide w Rondo Ruut CF). Przez ostatni rok testowałem również rower z Shimano Di2 (GRX w Rondo Ruut Ti), jak i napęd MTB  1×12 Sram X01 AXS (w NS Bikes Define Carbon). Po pierwsze, i najważniejsze, warto od razu powiedzieć, że największym atutem Rival eTap jest to, jak bardzo upodobnił się do Force’a (i z kolei do topowego zestawu Red), jeśli chodzi o wrażenia z jazdy na szosie. Oznacza to, że masz tę samą prostą funkcjonalność. Kliknij prawy przycisk zmiany biegów, aby uzyskać twardszy bieg na kasecie, kliknij lewy przycisk, aby go zmiękczyć, i kliknij oba, aby zmienić przednią tarczę. Jeśli przechodzi się na AXS świeżo po przesiadce z mechanicznego zestawu lub Shimano Di2, gdzie konfiguracja przycisków jest ustawiona tak, by naśladować mechaniczną zmianę przełożeń, można oczekiwać pewnego okresu przystosowania, by przyzwyczaić się do układu SRAM‑a, ale system jest bardzo intuicyjny.

Sram Rival eTap AXS
W przerzutce tylnej ukryto skuteczny, sprężynowy tłumik drgań. Jest tylko jeden wariant.

ZNAKOMITA ZMIANA PRZEŁOŻEŃ

Zmiana przełożeń w tylnej kasecie w Rivalu jest tak samo dokładna i szybka jak w Force AXS, na równi z Ultegrą Di2, a sama grupa znacznie tańsza. Zmiana z przodu wymaga nieco więcej przyzwyczajenia, ponieważ trzeba wcisnąć obie dźwignie w tym samym czasie. Nie chodzi o opóźnienie podczas zmiany przedniej przerzutki w zestawach AXS, lecz o różnicę w działaniu. W przypadku AXS zmiana przedniej przerzutki wymaga jednoczesnego naciśnięcia lewego i prawego przycisku zmiany biegów, co powoduje uruchomienie przedniej przerzutki. Porównując to do mechanicznych zestawów, gdzie otrzymujemy natychmiastową informację zwrotną z linki i zaczynamy „czuć” ruch przerzutki, rzeczywisty „czas” zmiany od początku do końca jest prawie taki sam.

Sram Rival eTap AXS
Dźwignie są odrobinę mniejsze niż w wyższych grupach, lepiej więc pasują osobom o małych dłoniach.

Jak można się spodziewać, SRAM użył bardziej przystępnych cenowo materiałów do budowy Rivala AXS, ale różnice materiałowe w budowie przedniej i tylnej przerzutki nie mają żadnego wpływu na osiągi. Wzrasta tylko waga. Tylna przerzutka wykorzystuje sprzęgło ze sprężyną do kontroli ruchu łańcucha i w praktyce radzi sobie równie dobrze, jak inteligentny tłumik drgań „Orbit”, który można znaleźć w Force i Red eTap. Na nierównych drogach i szlakach sprzęgło zapewnia, że łańcuch pozostaje napięty i zmniejsza prawdopodobieństwo jego zrzucenia. Tylna kaseta ma konstrukcję w pełni nitowaną, co pomaga obniżyć cenę wymiany, choć cena detaliczna, ok. 560 zł, nadal nie jest niska, nawet jeśli nieco niższa niż Force (910 zł) i Red (1740 zł). Jakość zmiany przełożeń jest znakomita na całej kasecie. Jest też cicha, SRAM zastosował między zębatkami ten sam elastomer tłumiący co w Force i Red. Osobiście podoba mi się jej nowe, polerowane, chromowane wykończenie w porównaniu z czarnym wykończeniem Force AXS pierwszej generacji (SRAM zmienił wykończenie kaset Force na takie samo polerowane w 2021 roku).

Sram Rival eTap AXS
Hamulce także mają tę samą skuteczność co hydrauliczne tarczówki Force i Red.

APLIKACJA SRAM AXS

Aplikacja AXS jest kluczową częścią elektronicznych zestawów SRAM również w przypadku Rivala. Po sparowaniu grupy z telefonem za pomocą darmowej aplikacji można dostosować szereg ustawień, takich jak np. liczba zmian po dłuższym naciśnięciu przycisku. Można też wybrać „tryb kompensacji”, gdy zmienia się biegi z przodu. Automatycznie zmieniane są biegi z tyłu, aby to skompensować i wybrać następny najlepszy dostępny bieg i aby utrzymać płynne pedałowanie. Można również wybrać tryb automatyki dla przedniego mechanizmu. Podczas zmiany biegu w górę lub w dół z tyłu rower automatycznie zmieni przednią przerzutkę na następny najlepszy bieg, gdy osiągnie się skrajne wartości na obu końcach 12 przełożeń kasety.

Sram Rival eTap AXS
Przerzutka przednia działa równie efektywnie jak w grupach wyższych.

Aplikacja AXS jest rzadko wspominana, a zasługuje na wiele pochwał. Po pierwsze, oferuje możliwość regulacji w standardzie, podczas gdy w przypadku systemu Di2 Shimano trzeba zainwestować w dodatkową antenę Bluetooth (WU‑111) i zlecić jej montaż. Aplikacja AXS oferuje również wiele możliwości analizy  jazdy.  Rejestruje  jazdę ze wszystkimi typowymi czujnikami: prędkość, dystans, czas jazdy, tętno, pełne śledzenie GPS (i automatyczne przesyłanie do Stravy), a także podaje dane o komponentach. Jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się, ile razy zmieniacie biegi podczas jazdy, aplikacja poda odpowiedź. Można też przejrzeć inne wskaźniki, np. liczbę zmian biegów z przodu lub z tyłu na kilometr, wykorzystanie biegów, czas spędzony na każdym biegu, dystans spędzony na każdym biegu i tak dalej. Aplikację można również połączyć z miernikiem mocy lub Tyrewiz firmy Quarq, urządzeniem Bluetooth, które wykrywa i przekazuje dane o ciśnieniu w oponach.

PODSUMOWANIE

SRAM Rival AXS bierze najlepsze elementy Force i Red AXS, wnosząc tę samą jakość działania do kategorii bardziej przystępnego cenowo produktu. Życie z AXS jest proste i choć baterie nie wytrzymują tak długo jak Di2, są o wiele wygodniejsze. Wystarczy kliknąć i baterie (umieszczone osobno w przedniej i tylnej przerzutce) można podłączyć do ładowarki lub naładować od zera w 40 minut. W świecie, który jest przyzwyczajony do codziennego ładowania urządzeń, to naprawdę żaden problem. Precyzyjna zmiana przełożeń niezmiennie przebija mechaniczne zestawy, w których przewody rozciągają się, stają się gumowate, starzeją się i korodują. Jeśli jesteś kolarzem, którego przyprawia o ból głowy myśl o regulacji lub serwisowaniu przerzutek, szczególnie biorąc pod uwagę powszechność wewnętrznego prowadzenia przewodów, to bezprzewodowa, elektroniczna grupa będzie dla ciebie prawdziwym dobrodziejstwem.

Czy Rival oznacza koniec grup mechanicznych? Jeszcze nie teraz. Tak samo jak Di2 Shimano i EPS Campagnolo nie oznaczają końca oferty japońskich i włoskich marek z obsługą linek. Rival przede wszystkim odpowiada za przeniesienie najnowocześniejszej technologii na niższy poziom, a SRAM zrobił to w sposób, który nie pociąga za sobą żadnych kompromisów ani poświęceń, jeśli chodzi o rzeczywiste osiągi.

Więcej na: www.sram.com

Zobacz także

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu:
Zdjęcia:

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x