/

Test długodystansowy wkładki do opon CushCore Gravel.CX

5 minut czytania

Szutry przeżywają rozkwit: więcej rowerów, więcej akcesoriów. Szersze kombinacje opony z kołem przesuwają zastosowanie niektórych rowerów w kierunku terenów górskich, co oznacza, że technologia MTB znajduje zastosowanie także w sektorze graveli. Jednym z przykładów są wkładki do opon. Przetestowaliśmy wkładki CushCore Gravel.CX – pora na podsumowanie!

Po co w ogóle wkładki?

Dla tych, którzy przesiadają się z rowerów górskich na szutrowe, wkładki do opon powinny być dobrze znane. Dla wszystkich innych: wkładki do opon to piankowe lub plastikowe „wkładki”, które montuje się między oponą, a obręczą w oponach bezdętkowych. Istnieją różne podejścia do tego zagadnienia, zarówno co do kształtu, jak i użytych materiałów. Jednak ich cechą wspólną jest to, że mają poprawiać różne właściwości opony bezdętkowej, od większego komfortu i lepszego tłumienia drgań do lepszej ochrony przed przebiciem, zwiększonej stabilności opony na zakrętach i (awaryjnej) możliwości jazdy na oponie, która jest bez powietrza.

Ponad rok testów i kropka nad i

Przetestowaliśmy wkładki do opon Gravel.CX firmy CushCore i jeździliśmy na nich przez ponad rok w różnym terenie. Nasze testy obejmowały całe spektrum terenu i szutru: od tras przełajowych, po asfalt, szuter i różne stopnie leśnych ścieżek, a także traile, te gładkie ale także z korzeniami i skałami. Najpierw wkładki Gravel.CX zostały zamontowane razem z oponami 700 x 33C Schwalbe G-One Bite na kołach DT Swiss ER 1600 Spline, o szerokości wewnętrznej obręczy 19 mm i przejechały ak okrągły sezon. Następnie na identycznych wkładkach jeździliśmy w nowym Ridleyu Kanzo Adventure, na kołach Ridleya, z karbonowymi obręczami o wewnętrznej 23 mm i z oponami Vittoria Terreno Dry o szerokości 47 mm. Finalne testy odbyły się na trudnych trasach szutrowych i enduro wokół Monte Arsenti w Toskanii.

Montaż wkładek do opon CushCore Gravel.CX

Do zamontowania wkładek CushCore Gravel.CX potrzebne są rzeczy typowe dla opon bezdętkowych: opony, koła, uszczelniacz do opon bezdętkowych i łyżki do opon. Oczywiście trzeba też mieć samą wkładkę do opony i dołączony do niej trójdrożny zawór bezdętkowy CushCore. Jest to niezbędny element instalacji, ponieważ wkładka jest umieszczona w łożu obręczy, gdzie zakrywa i uszczelnia otwór zwykłego zaworu. Zawór trójdrożny ma dwa dodatkowe otwory z boku, dzięki czemu powietrze może wpływać i wypływać niezależnie od nich. Po zamontowaniu zaworu wkładka Gravel.CX jest wciągana na obręcz. Wymaga to użycia pewnej siły – w naszym przypadku przydało się doświadczenie Krzysztofa Maciejewskiego z FF Sport, firmy, która jest polskim dystrybutorem CushCore. Po wyśrodkowaniu wkładki w łożu obręczy montuje się oponę. Najpierw należy przeciągnąć jedną stopkę opony przez wkładkę, a następnie zamontować ją między ścianą obręczy a wkładką. Po wykonaniu tej czynności można dodać uszczelniacz przed założeniem drugiej stopki.

Aby ustawić wszystko we właściwej pozycji, musieliśmy użyć dwóch łyżek do opon i ponownie trochę siły. Jeśli ktoś ma już doświadczenie z oponami bezdętkowymi, powinien poradzić sobie z montażem CushCore Gravel.CX. Niemniej jednak należy wspomnieć, że tolerancje opon mogą być bardzo różne i niektóre opony nie dadzą się zamontować na niektórych kołach nawet przy użyciu całej siły i wysiłku, na jaki możesz się zdobyć. Jeśli wkładka do opony będzie przeszkadzać, ładnie mówiąc może nastąpić frustracja – najlepiej użyć wtedy innej opony. Wskazówka – np. Challenge w wyższych wersjach to opony bardzo ciasne, to samo dotyczy niektórych modeli WTB.

Test wkładek CushCore Gravel.CX

Podczas testów wkładki Gravel.CX zabłysły wszędzie tam, gdzie w przeciwnym razie można by pomyśleć o zamianie roweru gravelowego na górski – na ścieżkach i w wyboistym terenie z kamieniami i korzeniami. Właśnie w takim terenie pozwalają one na obniżenie ciśnienia w oponie bez ryzyka przebicia, a tym samym rozszerzają zakres zastosowania rowerów szutrowych. Piankowy materiał, z którego wykonana jest wkładka opony, zwiększa tłumienie drgań, co oznacza, że „skok zawieszenia” opony nie jest już liniowy, lecz progresywny. Zmniejszone ciśnienie skutkuje również większą powierzchnią styku opony z podłożem, co zwiększa przyczepność, zwłaszcza podczas ruszania z miejsca, ruszania pod górę i hamowania. To samo dotyczy też błota – zestaw z gumami 33C bardzo dobrze sprawdził się w amatorskim ściganiu w przełajach.

Ponieważ wkładka blokuje stopkę opony w miejscu, opona nie odskakuje od obręczy na zakrętach nawet przy bardzo niskim ciśnieniu, co zwiększa bezpieczeństwo, przyczepność na zakrętach i stabilność. Co więcej, nawet po całkowitym przebiciu opona pozostaje na swoim miejscu i można na niej ostrożnie jeździć. Oznacza to również, że w przypadku przebicia opony można ją zazwyczaj napompować zwykłą pompką ręczną, bez konieczności stosowania kompresora lub pompki do opon bezdętkowych. Wkładki do opon Gravel.CX zwiększają osiągi w trudnym terenie dzięki lepszej przyczepności i tłumieniu drgań, ale przede wszystkim zapewniają większy komfort i zauważalnie lepszą wydajność na szutrze ze względu na niższe ciśnienie w oponie. Wynika to z faktu, że przy niższym ciśnieniu opona może odkształcać się wokół przeszkód, zamiast poruszać się w górę i nad nimi. Jeśli nie przesadzi się ze zbyt niskim ciśnieniem, co spowoduje, że cała korzyść wyparuje na rzecz dodatkowych oporów toczenia z powodu nadmiernie pracującej opony!

Jednak podobnie jak inne wkładki do opon szutrowych, opona Gravel.CX nie sprawdzi się na utwardzonych nawierzchniach lub asfalcie. Tutaj najważniejszy jest niski opór toczenia i zazwyczaj jeździ się z ciśnieniem, które zmniejsza ryzyko przebicia opony. Zalety systemu Gravel.CX nie uzasadniają jego dodatkowej masy – ok. 220 gramów – która ma negatywny wpływ na zwrotność roweru podczas ruszania i szybkiej zmiany kierunku jazdy.

Podsumowanie testu

Wkładki do opon Gravel.CX firmy CushCore przekonały w naszym teście do siebie jakością działania. Co więcej, zminimalizowały ryzyko przebicia opony przy niższym ciśnieniu powietrza w trudnym terenie. To sprawia, że wkładki do opon są interesującym unowocześnieniem dla wszystkich, którzy jeżdżą rowerem szutrowym również w trudnym terenie. Wszyscy ci, którzy wolą głównie jazdę po twardym podłożu, mogą z radością zrezygnować z wkładek.

Cena: 769 zł (zestaw)

Info: cushcore.pl

Redaktor naczelny Magazynu BIKE.
Dla ETNH dzieli się ogromnym doświadczeniem w branży pisząc o gravelach.

Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzednia hstoria

Rower tygodnia ETNH #02: Ibis Hakka MX (40th anniversary edyszyn)

Następna historia

Całkowicie nowy karbonowy Cannondale Topstone

Ostatnie autora

Test NS Bikes Rag+ 3

Aż nie chce się wierzyć, że pierwszą wersję Raga+ od NS Bikes testowałem w 2018 roku!…

Test KTM X-Strada Master

Tradycja tradycją, ale kierunek musi się zgadzać, a w przypadku serii X-Strada KTM jest to sport! Jak…

Test Polygon Tambora G8X

Polygon Tambora to pierwszy karbonowy gravel indonezyjskiej marki, a my mieliśmy przyjemność go sprawdzić. Za sprawą…

0
Would love your thoughts, please comment.x