Test: Corratec Allroad A1 czyli gravelowy twardziel

Kategorie:

 

Jaki rozmiar?

 

Rozmiar 55 przy moich 186 cm wzrostu początkowo budził pewne obawy, ale rzut oka na geometrię przegonił czarne chmury. Górna rura ma 561 mm, co w połączeniu z wysoką główką daje dość „obszerną” ramę jak na nominalny rozmiar 55. Corratec nie sugeruje przedziałów wzrostu, moim zdaniem 55 jest dla osób o wzroście minimum 180 cm. Niżej ograniczeniem może się okazać tzw. przekrok, czyli odległość od górnej rury do podłoża (w osi suportu). Zastosowane kąty 71/73 st. (odpowiednio główka ramy/rura podsiodłowa) zapowiadały bardzo neutralne zachowanie, nie za ostro i nie za leniwie. Kompletny rower waży 10,54 kg.

 

Jako ciekawostkę można wspomnieć fakt, że producent podaje, że rower ma zmodyfikowaną w stosunku do ubiegłorocznego modelu o tej samej nazwie geometrię – wydłużono tylny trójkąt po to, by możliwe było założenie szerszych opon. Jeśli dodamy do tego fakt, że także Shimano GRX fabrycznie przystosowane jest do ich użycia, wszystko układa się w logiczną całość. Dodatkowy bonus to fakt, że od razu pomyślano o montażu akcesoriów do użytku roweru na co dzień, błotników czy bagażnika. Ma to być więc sprzęt całoroczny, obok zastosowań treningowych zdatny też do przemieszczania się w celach komunikacyjnych.

 

 

Osprzęt

 

Zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy, kilka słów na temat wyposażenia. Ramę ubrano w mechaniczny osprzęt Shimano GRX 1×11, przeznaczony do graveli, obiekt westchnień milionów. Napęd oferuje niemal maksymalną dostępną w tej grupie rozpiętość biegów, przednią tarczę 40 z (czyli maksymalną dla korby FC-RX600-1) zestawiono z kasetą 11-42. Cierpi nieco stopniowanie, ale z drugiej strony żadna hopka nie będzie nam straszna. Napęd jest skuteczny zarówno na wertepach, podjazdach pod obciążeniem, jak i w konkretnym błocie. Łańcuch zawsze pozostawał na miejscu. Oczywiście, jeśli ktoś wybierać się będzie w góry, albo myśli o rowerze wyprawowym, wariant z korbą z dwoma zębatkami z przodu może okazać się lepszym wyborem. Wersję 1×11 trudno jednak pobić pod względem prostoty obsługi. Sam napęd jest też odrobinę mniej podatny na trudne warunki atmosferyczne (1 linka mniej, pewniejsze trzymanie łańcucha przez przednią zębatkę).

 

Ciekawostka, po raz kolejny prawa klamkomanetka ST-RX600 sprawiała problemy przy zrzucaniu, tzn. ruch małą manetką trafia „w pustkę” i próbę trzeba było ponawiać. To sporadyczne przypadki, ale powtarzają się w kolejnym rowerze z napędem GRX, jaki testowaliśmy, więc coś jest na rzeczy. Podejrzewamy, że problemem może być gęstość smaru wewnątrz mechanizmu. Pozostałe komponenty, jak koła i reszta galanterii, pochodzą od ZZYZX (zajziks), marki własnej Corrateca. Całości dopełniają opony WTB Riddler o szerokości 37 mm. Producent podaje, że maksymalna możliwa szerokość to 40 mm.

 

 

Jazda

 

Na równych drogach jazda AllRoadem to czysta frajda. Przy odpowiednim ciśnieniu w oponach fajnie trzyma prędkość, jest bardzo czytelny w zakrętach głównie dzięki geometrii przodu i profilowi bieżnika. Pozycja jest raczej wyprostowana, komfortowa. W trakcie testów zafundowałem sobie też kilka parogodzinnych wycieczek na orientację i sprawa wygląda nieco gorzej, kiedy robi się wyboiście. Aluminiowa rama i podzespoły pozostają bezlitosne dla nadgarstków i ramion. Ratowałem się, obniżając ciśnienie w oponach, ale po wyjechaniu na równe drogi rower wyraźnie gorzej się toczył.

 

Ta bolączka dotyczy większości aluminiowych graveli, na których miałem okazję jeździć. Na szczęście prostymi i niezbyt kosztownymi zabiegami można tę charakterystykę nieco poprawić. W przypadku Corrateca w pierwszej kolejności wymieniłbym owijkę na grubszą, bardziej mięsistą. Następnie dętki ustąpiłyby miejsca uszczelniaczowi. Pytanie, czy można je zalać? Brak jednoznacznej informacji. Kolejnym krokiem byłaby wymiana siodełka, ale to tylko moje indywidualne preferencje. Na końcu rozważyłbym wymianę opon w podobnym albo minimalnie większym rozmiarze, ale o bardziej subtelnej charakterystyce.

 

Zainteresowanym dopracowanym stylistycznie rowerem interesujący wyda się też fakt, że dostępny jest wariant tańszy (5149 zł), oparty na tej samej ramie, czyli A2, na napędzie 2×10 Shimano Tiagra.

 

Dystrybutor: e-polbike.pl

 

Cena: 7629 zł

 

Specyfikacja

 

RAMA CORRATEC ALLROAD ULTEGRA
ROZMIARY 46, 49, 52, 55, 58, 61
KOLORY JASNOPSZARY//CZARNY
WIDELEC CORRATEC PRO CONTROL DISK FORK
HAMULCE PRZÓD SHIMANO GRX DISC BRAKE 160 MM
HAMULCE TYŁ SHIMANO GRX DISC BRAKE 160 MM
MOSTEK ZZYZX SL ALLOY
KIEROWNICA ZZYZX SL ALLOY HANDLEBAR
SIODŁO CORRATEC SPORT
WSPORNIK SIODŁA ZZYZX TWIN BOLT
MECHANIZM KORBOWY SHIMANO GRX 42T
KASETA/WOLNOBIEG SHIMANO SLX 11-42T 11S
PRZERZUTKA PRZÓD BRAK
PRZERZUTKA TYŁ SHIMANO GRX 11S
MANETKI SHIMANO GRX 11S
KOŁA ZZYZX 700C DISC
OPONY WTB RIDDLER
WAGA 10,54 KG

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Piotr Rakiewicz
Zdjęcia: Łukasz Kopaczyński
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x