SRAM Force eTap AXS WIDE oferuje ultra rozpiętość przełożeń

Kategorie:

 

Czego nie można powiedzieć o nowej grupie, która zaostała pokazana zaledwie w ubiegłym roku, to fakt, że można było odczuwać pewien niedosyt naprawdę miękkich przełożeń. Nawet jeśli zestopniowanie było super, a skoki między przełożeniami niewielkie, to nadal niekiedy mogło brakować pod nogą, dotyczy to w szczególności amatorów. Tudzież powody do narzekań mogli mieć ci, którzy chcieli mieć i bardzo miękkie, ale i bardzo twarde przełożenie. Dotychczasowy największy zakres opierający się na zestawieniu trybu 10-33 z i zębatek 46/33 z dawał rozpiętość wynoszącą 460%, nowy to aż 516 %, bo bije na głowę nawet dotychczas dostępny miks z zębatką pochodzącą z MTB 10-50 z, z grup Eagle. Nawet jeśli 500% w tej ostatniej konfiguracji było już interesujące, to odbywało się ono kosztem skoku między biegami, z jedną zębatką z przodu z konieczności musiał być on duży. Fani kierownicy typu baranek zdecydowanie cenią skoki mniejsze.

 

Jednocześnie także ci, którzy chcą używać tylko jednej zębatki z przodu dostają nową interesującą opcję, bo tryb 10-36 także ma większą rozpiętość niż 10-33 z, największy do tej pory dostępny.

 

 

 

Co może być znów interesujące także dla fanów przełajów, bo nie dość, że dostają nowy, użyteczny tryb, to jeszcze nowy Force kompatybilny jest z komponentami Red eTap AXS, co otwiera kolejne możliwości.

 

Zmiany nie sprowadzają się jednak tylko po prostu do nowych wariantów zębatki przedniej i korby. Nowa kaseta musi być obsługiwana za pomocą nowej przerzutki z dłuższym wózkiem, podobno dotychczasowa nie była w stanie obsłużyć nowego zakresu. Nowa przerzutka, a raczej jej wózek, ma średnią długość, maksymalna wielkość zębatki wynosi 36 z, a maksymalna pojemność wynosi 39 zębów. Co oznacza w tłumaczeniu na nasze, że nowa przerzutka będzie w tanie obsługiwać wszystkie wersje zębatek, także te starsze, dostępne poprzednio. Nowa kaseta nosi oznaczenie XG-1270 i ma ważyć 306 gramów.

 

 

 

Kolejna zmiana to fakt, że SRAM oficjalnie dopuszcza użycie szerszych opon jak poprzednio – maksimum ma wynosić teraz 700 x 45 mm (albo 27,5 x 2,1 cala). Większą ilość miejsca uzyskano w ten sposób, że wydłużono o 5 mm długość osi suportu, przesuwając jednocześnie linię łańcucha o 2,5 mm na zewnątrz.

 

Skutek uboczy to lekkie powiększenie współczynnika Q (określa szerokość korby), odpowiednio zmodyfikowano też przerzutkę przednią. Sam środek suportu teoretycznie jest taki sam, są dodatkowe podkładki dostosowane do dłużej osi. Korba SRAM Force Wide, osadzona na dłużej osie, ma zębatki 43/30 z, SRAM zakłada, że jej użytkownicy chcą jednocześnie używać szerszych opon. Korba ma ważyć 700 gramów.

 

 

Dla zainteresowanych – osprzęt już powinien być dostępny, ceny nie odbiegają od dotychczasowych komponentów Force eTap AXS.

– SRAM XG-1270 10-36 z: US$185 / AU$350 / £170 / €190
– SRAM Force eTap AXS przerzutka tylna: US$490 / AU$1000 / £415 / €465
– SRAM Force Wide eTap AXS przerzutka przednia: US$350 / AU$700 / £290 / €325
– SRAM Force Wide D1 DUB korbat): US$420 / AU$750 / £390 / €435

Ważne – wszystkie komponenty Force dostały nowe błyszczące wykończenie w miejsce matowego.

 

Mechaniczne manetki do sztyc teleskopowych

 

Fanów coraz popularniejszych także w gravelach sztyc teleskopowych ucieszy fakt, że oficjalnie będzie dostępna lewa manetka mechaniczna, w trzech wariantach, do obsługi takich sztyc. Tym samym nie trzeba będzie uciekać się do samodzielnych przeróbek. W środku usunięto mechanizm do zmiany biegów, ale sama dźwignia jest we właściwym miejscu. Ciekawostka – tak samo działały np. manetki Srama modyfikowane przez Marina.

 

 

 

 

Nowe manetka będzie dostępna w trzech wariantach – Force 1, Rival 1 i Apex 1, od razu z do użytku z hamulcem hydraulicznym. Możliwe będzie użycie tylko jednej zębatki z przodu.

Ceny lewej strony z obsługą sztycy:

– SRAM Force 1 HRD: US$290 / AU$580 / £273 / €305
– SRAM Rival 1 HRD: US$246 / AU$500 / £231 / €259
– SRAM Apex 1 HRD: US$215 / AU$430 / £202 / €226

 

Cichsze tarcze Paceline

 

SRAM zaprezentował także nowe tarcze do swoich hamulców, nazywając je Paceline, które mają być cichsze od poprzednich. Dostępne będą wyłącznie średnice 140 i 160 mm, montowane na 6 śrub lub wielowpust Center Lock.

 

 

Ceny

– SRAM Paceline 6 śrub: US$40 / AU$70 / £40 / €45
– SRAM Paceline Center Lock: US$50 / AU$80 / £50 / €55

Info: sram.com

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: SRAM
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x