Rowerowe wróżby 2020 – zobaczymy Shimano Dura-Ace 9200?

Nazwa Shimano Dura-Ace 9200

Oczywiście sama nazwa to już zgadywanie, bo tworzę ją zgodnie z konsekwencją nazewniczą Shimano, ale Japończykom zdarzało się już w przeszłości nagle zmieniać oznaczenia, dokonując skoków. Gdyby więc wszystko zostało po staremu to…. grupy mogłyby się nazywać tak:

  • R9200: 12 biegów
  • R9220: 12 biegów z tarczówkami
  • R9250: 12 biegów Di2
  • R9270: 12 biegów Di2 z tarczówkami

 

Shimano Dura-Ace 9200 – 12 biegów z tyłu?

Tu wydawałoby się, że to oczywista oczywistość, ale jest jedno małe zastrzeżenie. Skoro największy konkurent, czyli SRAM, ma w grupach RED i Force AXS 12 przełożeń z tyłu, logiczne jest, że Shimano nie będzie chciało mieć biegów mniej – choćby ze względów marketingowych. „Bo SRAM ma więcej biegów” mógłby powiedzieć klient – a tak argument zostałby wytrącony z ręki. Tyle, że Rotor wprowadził już tryb z 13 zębatkami z tyłu, więc może od razu przeskok? Skoro Shimano ma patenty na zębatki nawet z 14 zębatkami z tyłu…. Campagnolo także ma 12 przełożeń z tyłu, ale zupełnie przestaje się liczyć na rynku, trudno więc je traktować jako konkurencję. Jednak za przejściem od razu na 13 biegów nie przemawia znów marketing i prostota. Kolejne poszerzenie kasety można zarezerwować na później, poważniejsze są też przeszkody techniczne. Do 12 biegów istnieje już m.in. sprzęgło Microspline, użyte w nowych grupach MTB od SLX po XTR. Zakładam więc, że 12 biegów z tyłu to wariant najbardziej prawdopodobny.

 

 

 

Bezprzewodowe czy nie?

Poprzednia, czy też aktualna grupa Dura-Ace 9100, nie stanowiła rewolucji tylko raczej ewolucję, z dopracowaniem detali na mistrzowskim poziomie. Zarówno grupy elektroniczne Dura-Ace Di2, jak i klasyczne działają bardzo dobrze. No właśnie, czy jest w tym momencie miejsce na rezygnację z przewodów elektrycznych na rzecz transmisji bezprzewodowej? Zdjęcia, a raczej rysunki z tego tekstu, pochodzą z 2016 roku, a zostały opublikowane w marcu 2018 i przedstawiają…. bezprzewodowe manetki Shimano z aplikacji w amerykańskim urzędzie patentowym. Nie ma tu żadnej informacji na temat przerzutek. Pogłoski mówią o tym, że Shimano nie chce kopiować Srama i pracuje nad rozwiązaniem, w którym manetki będą bezprzewodowe, ale przerzutki nadal połączone z baterią centralną. czy tak będzie? Zobaczymy!

 

A co z Ultegrą?

Sram wykonał w tym sezonie nieoczekiwany ruch, bo zaprezentował Force AXS w zaledwie trzy miesiące po nowym Redzie, nie da się ukryć, że tym samym mocno mieszając na rynku – wystarczy zobaczyć, ile pojawiło się nowych rowerów wyposażonych w tę grupę. Shimano zaś w ostatnich latach ma wyraźny problem z czasem pomiędzy prezentacją a dostępnością sprzętu, potrafi ona sięgać nawet roku. Sram zaś od razu ma komponenty dostępne. Jeśli jednak Japończycy nadrabiają zaległości, to zwykle to robią bardzo dobrze, co widać na przykładzie grup MTB 1×12 – szczególnie tańszych XT i SLX. Nie zdziwiłoby nas więc szczególnie, gdyby okazało się, że zaraz po nowym Dura-Ace pozakana zaostała Ultegra. Już obecną generację Ultegry lubimy, ale upgrade do nowej funkcjonalności Dura-Ace byłby logiczny.

 

Shimano Dura-Ace 9200 – tylko z tarczami?

I tu kolejne pytanie, bo Shimano tradycyjnie jest bardziej konserwatywne niż Sram. Tym samym czy odważy się na wprowadzenie tylko grup na tarczówkach? W Sramie nie ma nawet opcji na linkę w nowych grupach bezprzewodowych… Profesjonalni szosowcy także są dość sceptyczni, jak wiadomo, więc… trudno powiedzieć. Opcja włożenia najnowszej generacji osprzętu do starszej ramy jest kusząca, więc być może jednak wariant z klasycznymi tarczówkami się pojawi.

 

 

 

Strona wizualna Shimano Dura-Ace 9200

Tu najtrudniej coś przewidzieć, ale problemy z miernikami mocy Shimano, wynikające z asymetrycznego kształtu ramion, powodują, że spodziewam się, że Shimano coś zrobi w tym temacie. Nie byłoby niczym dziwnym, gdyby sam miernik mocy w topowej serii Japończyków był seryjny. Czy tak będzie? Zobaczymy. Zdecydowanie nie zdziwiłoby mnie za to pojawienie się korby z tylko jedną zębatką z przodu!

 

 

 

 

 

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Shimano

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »