/

Ridley przedstawia nowy Kanzo Adventure dla poszukiwaczy przygód

11 minut czytania

Wraz z nowym rowerem Kanzo Adventure firma Ridley wprowadza na rynek najbardziej odważny rower, jaki do tej pory stworzyła. Przeznaczeniem tego roweru są nieograniczone przygody poza utartymi szlakami. Jego zastosowanie jest określane przez użytkowników oraz to, jak daleko i dokąd chcą się udać.

Ridley: „Dla tych, którzy poszukują roweru o maksymalnych osiągach w wymagającym terenie oraz możliwości przemierzania ścieżek i pokonywania szlaków, jest to właściwy rower. Nieznany cel podróży? Z nowym rowerem Kanzo Adventure to żaden problem! Dzięki dużej liczbie punktów mocowania, niezawodnej geometrii oraz możliwości dodania amortyzowanego widelca i dynamo w piaście, ten rower do jazdy po szutrze jest niezwykle wszechstronny.”

Tekst poniższy powstał na podstawie informacji prasowej Ridleya, jak to się ma do rzeczywistości przeczytacie w naszym teście.


Kanzo Adventure pozwala Ci zrobić z szutru to, co chcesz. Masz w planach jednodniową wycieczkę? Wielodniową przygodę z pakowaniem roweru? A może wyścig ultra? Ta szutrowa maszyna może zrobić to wszystko dzięki różnorodnym możliwościom konfiguracji. Nigdy nie wiesz, jaka będzie Twoja następna przygoda, ale wiesz, że możesz polegać na tym rowerze. Jego sterowność jest wystarczająca do pokonywania niekończących się górskich przełęczy i niespodziewanych singletracków, a jednocześnie pozwala na szybkie i agresywne prowadzenie na najbardziej technicznych odcinkach offroadowych. Z łatwością dostosujesz konfigurację bagażu i będziesz jeździć bez problemów od zmierzchu do świtu (a nawet dłużej). Z nowym Kanzo Adventure Twoim jedynym zmartwieniem jest czerpanie radości z jazdy.

Historia

Można śmiało powiedzieć, że w ciągu ostatnich kilku lat popularność rowerów szutrowych gwałtownie wzrosła. Ridley był jedną z pierwszych europejskich marek na rynku rowerów szutrowych, wypuszczając model X-Trail w 2015 roku, choć wtedy nazywali go „all road”, a nie gravel. Z biegiem lat rowery szutrowe ewoluowały, a na rynku pojawiło się wiele ich typów: od lekkich i szybkich rowerów przeznaczonych do wyścigów szutrowych po rowery stanowiące idealną równowagę między szosą a szutrem. Wszystkie te typy rowerów mają różną geometrię, szerokość opon i punkty mocowania.

Ewolucja

Po wprowadzeniu na rynek roweru X-Trail, firma Ridley szybko rozwinęła rowery szutrowe, ponieważ wie, że nie każdy rowerzysta ma taką samą interpretację jazdy po szutrze. Obecny model Kanzo Adventure został dodany do floty rowerów Ridleya w 2019 roku. W tym samym czasie model X-Trail został przemianowany na Kanzo Speed. W 2020 roku do oferty dołączył Kanzo Fast.


Ridley posiadał już szeroką gamę rowerów szutrowych z tymi trzema ramami. Wciąż jednak brakowało roweru o bardziej awanturniczej charakterystyce. I tu właśnie pojawia się nowy Kanzo Adventure.


Ten nowo opracowany rower różni się od innych rowerów Ridleya przeznaczonych do jazdy po szutrze pod wieloma względami:

  • – progresywna geometria zapewniająca większy komfort i zaufanie
  • – wiele punktów montażowych na ramie i przednim widelcu, gotowych pomieścić każdą torbę rowerową
  • – duży prześwit na opony w każdym terenie
  • – zintegrowane prowadzenie przewodów dynamo
  • – zintegrowany, inteligentny kokpit

Geometria

Aby zoptymalizować geometrię roweru, firma Ridley „poświęciła niezliczone godziny testów”. Podobnie jak Kanzo Fast, rower ten ma zoptymalizowaną geometrię Kanzo (KOG), co oznacza, że geometria została dostosowana do przeznaczenia roweru i terenu. Geometria roweru Kanzo Adventure została opracowana specjalnie z myślą o trudnym terenie i przygodzie.

Porównanie geometrii Ridley Kanzo Adventure vs. Ridley Kanzo Fast


Geometria roweru Kanzo Adventure jest nowoczesna, inspirowana rowerami górskimi. Innymi słowy: płaski kąt główki ramy, niższy środek suportu, dłuższy rozstaw osi i bardziej stromy kąt rury podsiodłowej. Płaski kąt główki ramy wydłuża rozstaw osi i daje rowerowi więcej pewności siebie. Jednak dzięki zastosowaniu krótszego wspornika kierownicy rower zachował swoje właściwości jezdne. Jest to ta sama technika, którą można spotkać w rowerach górskich.


Kolejnym czynnikiem wpływającym na wyczucie roweru jest wysokość środka suportu. Im wyżej środek, tym bardziej nerwowy i niestabilny wydaje się rower. Ridley zastosował środek suportu umieszczony niżej, aby rower był stabilny i wystarczająco wygodny do spędzania długich godzin w siodle.


Rower ma bardziej stromy kąt rury podsiodłowej, co jest kolejną metodą stosowaną w rowerach górskich. Przesuwa to środek ciężkości rowerzysty nieco do przodu i utrzymuje zwartą pozycję, dzięki czemu geometria jest idealna do pokonywania stromych wzniesień z pełnym obciążeniem. Podczas wspinaczki można przenieść więcej mocy na pedały, nie martwiąc się o utratę przyczepności.

Geometria Ridley Kanzo Adventure w szczegółach


Ridley wziął również pod uwagę długość główki ramy. Pierwsze widelce amortyzowane pojawiły się na rynku rowerów szutrowych i stanowią doskonałe uzupełnienie Kanzo Adventure. Długość główki ramy została skrócona, ponieważ widelec amortyzowany ma zawsze większą długość niż zwykły widelec, co podnosi wysokość kierownicy. W ten sposób montaż widelca amortyzowanego będzie miał mniejszy wpływ na dopasowanie roweru Kanzo Adventure do użytkownika.

Geometria w porównaniu z Kanzo Fast

Gdy przyjrzymy się geometrii nowego roweru Kanzo Adventure i Kanzo Fast, zauważymy kilka wyraźnych różnic.

  • – środek suportu roweru Kanzo Adventure jest niżej w porównaniu z rowerem Kanzo Fast (75 mm w porównaniu z 72 mm), co zapewnia większą stabilność jazdy w trudnym terenie.
  • – kąt główki ramy roweru Kanzo Adventure jest bardziej płaski niż w przypadku roweru Kanzo Fast. Podczas gdy Kanzo Fast jest przeznaczony na szybkie trasy szutrowe, na których rower ma być agresywny, Kanzo Adventure oferuje większą pewność i stabilność na nierównym terenie i technicznych zjazdach.
    – ze względu na te cechy geometrii środek ciężkości rowerzysty jest obniżony i umieszczony bardziej centralnie. Dzięki temu rower jest łatwiejszy i bezpieczniejszy w prowadzeniu, zwłaszcza przy dużych prędkościach i z bagażem.

Waga

Podczas procesu opracowywania nowego roweru Kanzo Adventure, zamiast na wadze, skupiono się na trwałości i wytrzymałości ramy, aby zapewnić, że rower poradzi sobie w różnych warunkach terenowych i z różnymi konfiguracjami. Dlatego ramy są testowane zgodnie ze standardami rowerów górskich, a nie zwykłymi standardami szosowymi.


Waga nielakierowanej ramy w rozmiarze medium wynosi 1250 gramów. Waga roweru ze specyfikacją Sram Rival XPLR wynosi 9 kilogramów w średnim rozmiarze.

Kanzo Adventure w szczegółach

Punkty mocowania

Mnogość stylów jazdy pociąga za sobą mnogość konfiguracji bagażu. Zespół projektantów dołożył wszelkich starań, aby Kanzo Adventure posiadał wiele przemyślanych punktów mocowania, które pozwolą dopasować go do stylu jazdy. Rower posiada łącznie dwanaście punktów montażowych tylko na ramie.

Cztery punkty montażowe znajdują się na górze i trzy na dole rury dolnej. Rura podsiodłowa jest również wyposażona w trzy punkty montażowe. Dzięki temu można ustalić idealne położenie koszyków na bidon lub zestawu narzędzi, na przykład w połączeniu z torbą.

Górna rura jest płaska, prosta i tylko lekko nachylona, dzięki czemu torba na ramę pasuje do niej idealnie. Na szczycie górnej rury znajdują się dwa kolejne punkty montażowe. Jest to idealne miejsce na torbę na górną rurę, zestaw narzędzi lub montaż innych akcesoriów, takich jak akumulatory. Punkty montażowe można ukryć za pomocą dopasowanej osłony, jeśli nie chcesz z nich korzystać. Wraz z rowerem Ridley dostarcza również tzw. rozpórkę „dog-bone”, na wypadek, gdybyś chciał przymocować pasek do punktów montażowych górnej rury lub użyć go jako rozpórki między torbą na górną rurę a ramą.

Przedni widelec

Ridley dodał cztery punkty montażowe, aby zapewnić maksymalną elastyczność przy dodawaniu toreb i koszyków na bidon. Punkty montażowe są umieszczone tak nisko, jak to możliwe, obniżając środek ciężkości, aby zapewnić większą stabilność podczas jazdy z bagażem. Trzy punkty montażowe na przednim widelcu zostały dodane w celu zamocowania klatki bagażowej, dzięki czemu można bezpiecznie przymocować np. torbę na widelec. Dolny punkt montażowy w połączeniu z punktami montażowymi na koronie widelca służy do zamocowania błotnika.


Każda z nóg widelca ma maksymalne obciążenie trzech kilogramów przy użyciu koszyka na ładunek. W przypadku korzystania z lowridera można nawet zwiększyć obciążenie do dziewięciu kilogramów. Aby to zrobić, wystarczy połączyć mocowanie błotnika z jednym z mocowań klatki bagażowej.


Sposób przewożenia bagażu na rowerze zależy od Ciebie, ale mnogość punktów mocowania na ramie i przednim widelcu daje Ci wiele możliwości wyboru.

Oświetlenie na dynamo

Kolejną nowością w rowerze Kanzo Adventure jest możliwość zastosowania dynamo w piaście. Wielu kolarzy i zawodników ultra używa dynamo w rowerze do oświetlenia lub do ładowania urządzeń elektronicznych, takich jak komputery rowerowe GPS, telefony i powerbanki.


Kabel dynamo biegnie wewnątrz nóżki widelca aż do jego szczytu, gdzie można również zamontować lampkę. Nie ma już potrzeby stosowania opasek zaciskowych ani taśmy do prowadzenia kabla wzdłuż widelca. Przewód tylnej lampki można poprowadzić wewnętrznie przez ramę do portu kablowego w pobliżu rury podsiodłowej. Nie trzeba się spieszyć ze znalezieniem miejsca do spania przed zachodem słońca lub zanim wyczerpią się baterie w lampkach podczas kolejnej przygody! Rower Kanzo Adventure umożliwia bezproblemową jazdę przez cały dzień i całą noc.


Jeśli nie chcesz korzystać z tej funkcji, możesz wszystko ładnie ukryć za pomocą gumowych osłon.

Kokpit

W rowerze Kanzo Adventure Ridley zastosował technologię F-Steererer, która sprawia, że linki zmiany biegów i hamulców stają się niewidoczne dzięki ukryciu ich w ramie poprzez wspornik kierownicy. Technologia ta nie jest stosowana, aby rower był bardziej aerodynamiczny, ale głównie po to, aby żaden przewód nie przeszkadzał podczas montażu toreb na ramę i kierownicę. Ułatwia to mocowanie toreb i zapobiega ewentualnym uszkodzeniom roweru. Ponadto, linki nie mogą się zaplątać i są chronione w razie wypadku.

Prześwit opony

Kolejną cechą wyróżniającą Kanzo Adventure jako przygodowy rower szutrowy jest maksymalna szerokość opon. Wraz z pojawieniem się coraz bardziej wymagającego terenu w zawodach, Ridley zaprojektował rower tak, aby zmieściły się w nim opony o rozmiarze do 29×2,1″, pozostawiając jednocześnie wystarczająco dużo miejsca wokół suportu i korony widelca na ekstremalnie błotniste warunki.

Ridley: „Kanzo Adventure czuje się jak w domu na każdej nawierzchni: od gładkiego szutru z węższymi oponami, po bardziej nierówny teren, na który do tej pory można było się odważyć tylko na rowerze górskim. Również w tym przypadku rower Kanzo Adventure oferuje niezrównaną elastyczność, umożliwiającą dostosowanie ustawień do terenu, w którym przeżyjesz kolejną przygodę.”

Pojedyncza przednia zębatka

Aby połączyć zwiększony prześwit opony z szybką reakcją tyłu, Ridley postanowił zastosować pojedynczą przednią zębatkę. Podobnie jak Kanzo Fast, rama Kanzo Adventure jest przygotowana do napędu Classified Powershift dla tych, którzy chcą mieć jeszcze większy zasięg niż oferują współczesne jednorzędowe układy napędowe.

Kanzo Adventure dostosowany do potrzeb użytkownika

Rama Kanzo Adventure jest w pełni konfigurowalna za pomocą konfiguratora online. Użyj konfiguratora, aby zbudować swój wymarzony rower przygodowy. Możesz go całkowicie dostosować do swoich potrzeb: wybrać ulubiony wygląd, kolory, wykończenie, zestaw grup, komponenty, koła, opony, siodełko i akcesoria.

Ridley: „Wszystkie te cechy sprawiają, że Kanzo Adventure jest niezwykle wszechstronnym rowerem szutrowym, dającym mnóstwo przyjemności z jazdy. Ten rower jest gotowy na każdą nową szutrową przygodę, nawet jeśli cel podróży jest jeszcze nieznany.”

Specyfikacja ogólna


Rama
Główka ramy 1 1/8″ / 1 ½”
IS242/28.6 | IS52/40
Środek suportu PF BB86
Oś przelotowa 12/142
Sztyca podsiodłowa 27,2 mm, okrągła
Hamulce tarczowe FM, maks. tarcza 160 mm
Waga 1250 g

Widelec
Długość od osi do główki ramy 400 mm
Nachylenie widelca 50 mm
Oś przelotowa 12×100
Masa 499 g

Szczegółowe dane techniczne modele i ceny

Sram Rival1
Rama Kanzo Adventure
Widelec 4ZA Gravel Disc, 12 mm
Grupa Sram Rival1
Manetki Sram Rival1
Przerzutka przednia/tylna Sram Rival1
Hamulce Sram Rival1 HDB
Korby Sram Rival 42 z
Zębatka Sram PG-1130 11-42 z
Łańcuch Sram PC1130
Koła Forza Norte Gravel, bezdętkowe, wewnętrzne 24 mm
Opony Vittoria Mezcal TNT 44mm
Wspornik kierownicy Forza Stratos
Kierownica Ritchey Butano II COMP
Wspornik siodła Forza Stratos
Siodełko Selle Italia Model X Superflow
Sugerowana cena detaliczna Euro 3475,-

Shimano GRX800 1x
Rama Kanzo Adventure
Widelec 4ZA Gravel Disc, 12mm
Grupa Shimano GRX800 1x
Manetki Shimano GRX800 1x
Przerzutka przednia/tylna Shimano GRX800
Hamulce Shimano GRX800 HDB
Tarcze mechanizmu korbowego Rotor Vegast 42 z
Zębatka Shimano M8000 11-42 z
Łańcuch KMX X-11
Koła Forza Norte Gravel, bezdętkowe, wewnętrzne 24 mm
Opony Vittoria Terreno Dry TLR 47mm
Wspornik kierownicy Forza Stratos
Kierownica Ritchey Butano II COMP
Wspornik siodła Forza Cirrus
Siodełko Selle Italia X-LR
Sugerowana cena detaliczna Euro 3999,-


Sram Rival XPLR
Rama Kanzo Adventure
Widelec 4ZA Gravel Disc, 12 mm
Grupa Sram Rival XPLR
Manetki Sram Rival AXS
Przerzutka przednia/tylna Sram Rival XPLR
Hamulce Sram Rival HDB
Korby Sram Rival 42 z
Zębatka Sram XG-1251 10-44 z
Łańcuch Sram Rival
Koła Forza Levanto Gravel Carbon, bezdętkowe, wewnętrzne 23 mm
Opony Vittoria Terreno Dry TLR 47 mm
Wspornik kierownicy Forza Stratos
Kierownica Ritchey Venturemax
Wspornik siodła Forza Cirrus
Siodełko Selle Italia X-LR
Sugerowana cena detaliczna Euro 4899,-


Pierwsze wrażenia z jazdy

Mieliśmy możliwość bezpośredniego porównania dotychczasowego modelu Kanzo Fast z nowym Kanzo Adventure, testówki były w identycznych rozmiarach S. W ciągu kilku dni wrzucimy pełne porównanie, ale przyznać Ridleyowi trzeba jedno, że dawno nie jeździliśmy na rowerze tak dobrze spisującym się w trudnym terenie. Drogi i ścieżki wokół Monte Arsenti są wymagające, nie tylko szutrowe, ale też kamieniste. W tych warunkach fakt, że geometria jest złagodzona, w dodatku da się zamontować bardzo szerokie opony, jest nie do przecenienia. Rower jest w stanie pokonać imponujące piony w górę i w dół, emanuje przy tym spokojem. Ale uwaga z rozmiarem – S jest naprawdę duże!

Info: ridley-bikes.com

Redaktor naczelny Magazynu BIKE.
Dla ETNH dzieli się ogromnym doświadczeniem w branży pisząc o gravelach.

Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzednia hstoria

MAJA X RONDO – Maja Włoszczowska będzie jeździć na rowerach RONDO!

Następna historia

Prototypowe Rondo Mai Włoszczowskiej?

Ostatnie autora

Test NS Bikes Rag+ 3

Aż nie chce się wierzyć, że pierwszą wersję Raga+ od NS Bikes testowałem w 2018 roku!…

Test KTM X-Strada Master

Tradycja tradycją, ale kierunek musi się zgadzać, a w przypadku serii X-Strada KTM jest to sport! Jak…

Test Polygon Tambora G8X

Polygon Tambora to pierwszy karbonowy gravel indonezyjskiej marki, a my mieliśmy przyjemność go sprawdzić. Za sprawą…

0
Would love your thoughts, please comment.x