Recenzja SRAM Rival eTap AXS XPLR

5 minut czytania

Nowy bezprzewodowy napęd XPLR AXS firmy SRAM wypełnia lukę pomiędzy dotychczas dostępnymi napędami szosowymi/gravelowymi a MTB i jest bardzo dobra nawet w najtańszej wersji Rival. Przetestowaliśmy go przez sześć tygodni w bardzo różnorodnych warunkach, od polskich bruków i zimy po słoneczne szutry Teneryfy. Oto nasze podsumowanie.

Drobna uwaga na wstępie – grupę testowaliśmy w Canyonie Grizl w rozmiarze S, rowerze który doskonale znamy, bo mieliśmy go w teście długodystansowym przez pół roku. Testówka nowej grupy SRAM dotarła do nas w identycznym rozmiarze S. W ramach zestawu testowego znalazł się też amortyzator RockShox Ruby XPLR, jak i sztyca teleskopowa AXS XPLR. Ta recencja poświęcona jest samemu napędowi.

Nareszcie nowy tryb

Od pewnego czasu istniała oczywista luka pomiędzy przełożeniami kaset 10-36 z i 10-50 z (10-52 z), które występują w zestawach 1X firmy SRAM. Nowy XPLR – wymawiane „explore” – dopasowuje się bezpośrednio w istniejący ekosystem bezprzewodowych zestawów szosowych SRAM AXS. W rezultacie powstał zestaw, który zapewnia większy zakres przełożeń na bardziej stromych odcinkach tras, jednocześnie znacznie zmniejszając masę w porównaniu z istniejącym zestawem SRAM Wide Range 2X lub zestawem „mullet”, który łączy większe kasety komponentów SRAM Eagle do rowerów górskich z manetkami szosowymi do baranka.

Rival AXS, istniejący obok wariantów Force AXS i Red AXS, oferuje te same bezprzewodowe rozwiązania w ekonomicznym pakiecie, co czyni go świetną propozycją do rowerów szutrowych.

Korba SRAM Rival XPLR

W przeciwieństwie do Red i Force 1X, zębatki Rival AXS 1X były już montowane bezpośrednio przy użyciu nowego wzoru wielowpustu (innego niż w MTB). Zębatka występuje w wersjach 38, 40, 42, 44 i 46 z profilowaniem XSYNC2 (Narrow Wide). Kształt pająka 3D wygląda efektownie i pozwala zaoszczędzić 32-35 g w porównaniu z oddzielnym zestawem zębatki z pająkiem. Nasza korba z zębatką 42 z ważyła 719 g (to 133 g mniej niż Rival Wide 2X).

W ten sam sposób, jak w zwykłym Rivalu można go rozbudować do wersji z miernikiem mocy, a także zastosować dłuższą oś o długości „Wide” i odpowiedni środek suportu, dzięki czemu można go używać z rowerami z napędem typu Boost (148 mm) i szerszymi oponami. Rival jest także dostępny w najszerszym zakresie długości korb spośród wszystkich napędów XPLR, od 160 mm do 175 mm.

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy, to oś DUB i korba są bardzo solidne i sztywne. Podobnie nie mieliśmy problemów z Rivalem AXS w teście długodystansowym.

https://etnh.magazynbike.pl/test-sram-rival-axs/

Kaseta 10-44 z XPLR

Kolarze „od wieków” domagali się kasety 10-42 z, która pasowałaby do starych 11-biegowych grup – lukę wypełnił aliexpress nawiasem mówiąc – ale SRAM trochę to podkręcił (i wyprzedził Shimano), dostosowując nową kasetę XPLR do zakresu 10-44 z. Kaseta XG-1251 Rival jest wykonana w całości z niklowanej stali, więc jest o 28 g cięższa od kasety XG-1271 Force, z zewnętrzną zębatką wykonaną z aluminium. Jednocześnie ważąc 417 g jest nadal aż o 198 g lżejsza od kasety NX Eagle 11-50 z.

Skoki przełożeń są oczywiście mniejsze niż w przypadku napędów Eagle i 11-biegowych zestawów Shimano. Po teście niklowana stal nadal wyglądała tak dobrze, jak na jego początku (i jak w przypadku zwykłego Rivala), a zmiana przełożeń była bez zarzutu.

Przerzutka tylna SRAM Rival eTap AXS XPLR

Przerzutki tylne XPLR mają nową, zmodyfikowaną górną część w okolicy haka i przesunięte górne kółko, aby obsłużyć większą kasetę, ale poza tym metalowa konstrukcja jest taka sama jak innych przerzutek szosowych AXS.

Przesunięcie górnego kółka pomaga przerzutce dopasować się do łuku większej kasety, ale oznacza, że nie jest już ona kompatybilna z mniejszymi kasetami z grup 2X, więc użytkownik będzie ograniczony do dwóch rozmiarów kaset – nowej kasety XPLR 10-44 z lub istniejącej 10-36 z

Wersja Red różni się od Rivala tylko wózkiem z karbonu, dzięki czemu zmniejsza się różnica w masie pomiędzy wersją Red XPLR z najwyższej półki a wersją Rival XPLR.

https://etnh.magazynbike.pl/test-sram-force-etap-axs-wide-bezprzewodowo-w-blocie/

Silniki, nadajniki i baterie w elementach AXS są takie same we wszystkich modelach. Istnieje nawet teoria, że sprzęgło sprężynowe (takie samo jak w rowerach MTB) sprawia, że w Rivalu zmiana przełożeń jest płynniejsza i cichsza niż w Red i Force. Nie testowaliśmy jeszcze długodystansowo wszystkich wersji XPLR, ale możemy z całą pewnością potwierdzić, że dzięki bezprzewodowym manetkom zmiana biegów jest imponująco szybka i wyrazista (ładnie to ujmując). W obydwu kierunkach!

Zanim pomyślisz o zastosowaniu przerzutki XPLR w rowerze górskim (lub do jazdy w stylu MTB), pamiętaj, że nie jest ona wyposażona w funkcję antykolizyjną, którą posiadają przerzutki Eagle AXS – uchylania się przy uderzeniu. Prawdopodobieństwo uszkodzenia przerzutki lub innych elementów w razie kolizji jest znacznie większe.

Łańcuch XPLR?

Charakterystyczny łańcuch typu flat-top jest taki sam jak w innych zestawach Rival i nie mamy nic do powiedzenia poza dobrymi opiniami na temat jego trwałości i zachowanego dobrego wyglądu, nawet w najbardziej brudnych warunkach.

Podsumowanie SRAM Rival eTap AXS XPLR

Cały bezprzewodowy ekosystem SRAM 1x i AXS jest już sprawdzony i dopracowany, więc nie jest niespodzianką, że nowa opcja przełożeń działa znakomicie nawet w najbardziej przystępnym cenowo modelu Rival XPLR.

Warto ponownie podkreślić dodatkowe zalety systemu AXS w postaci uproszczonego serwisowania i wygody montażu, a także estetyki i przydatnych informacji zwrotnych po jeździe oraz funkcji zbliżających się terminów serwisowania w aplikacji AXS. Warunek utrzymania jakości pracy, jak wynika z naszych doświadczeń, jest tylko jeden – prosty hak przerzutki!

Chociaż XPLR nie dorównuje zakresowi przełożeń grupy Wide z tarczami 43/30 z i kasetą 10-36 z, można osiągnąc podobne użyteczne przełożenia stosując odpowiedniej wielkości zębatki przednie, zaczynając od 38 z. Co istotne, większa kaseta XPLR jest mniej podatna na zapychanie, a prostota konfiguracji 1X sprawia, że nie ma problemów z ekstremalną linią łańcucha lub przednią przerzutką (to pięta achillesowa napędów SRAM).

Waga niższa o 245 g i niższa cena to także duże zalety w porównaniu z zestawem Rivalem Wide. Oczywiście, w porównaniu z Shimano GRX SRAM XPLR ma on także przewagę w postaci 12 biegów i bezprzewodowego systemu AXS.

Specyfikacja techniczna SRAM Rival eTap AXS XPLR

Waga: Łańcuchy 719 g |

Przerzutka tylna 330 g |

Kaseta 417 g

Cena: 4760 zł (cała grupa)

Info: sram.com

Redaktor naczelny Magazynu BIKE.
Dla ETNH dzieli się ogromnym doświadczeniem w branży pisząc o gravelach.

Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzednia hstoria

Lekcja z cząstek elementarnych Vaast A/1

Następna historia

Drugie otwarcie sezonu – Ustawka ETNH E02S02

Ostatnie autora

Test NS Bikes Rag+ 3

Aż nie chce się wierzyć, że pierwszą wersję Raga+ od NS Bikes testowałem w 2018 roku!…

Test KTM X-Strada Master

Tradycja tradycją, ale kierunek musi się zgadzać, a w przypadku serii X-Strada KTM jest to sport! Jak…

0
Would love your thoughts, please comment.x