Przewodnik po okazjach: dlaczego rowery są takie drogie?

Kategorie:

A te udoskonalenia, zważywszy na generalnie wysoki poziom sprzętu już od klasy średniej, są drogie także dla producentów. W dodatku obecnie mnogość możliwości, wybór kategorii od aero po gravele, napędy elektroniczne i tarczówki, sprawiają, że łatwiej jest w wydatkach dać się ponieść. Przyznać trzeba, że niektóre z tych udoskonaleń rzeczywiście sprawiają, że szanse zwycięstwa w wyścigu rosną, ale zasadniczo rowery szosowe przeznaczone do ścigania po prostu drożeją. To cena postępu technicznego. Co tracimy? Skutek uboczny to zubożenie rynku. Tylko naprawdę duże firmy są w stanie sprzedać wystarczającą ilość rowerów, by udźwignąć rosnące koszty integracji systemowej, polepszania aerodynamiki i odchudzania sprzętu. Mniejsze marki coraz bardziej zostają z tyłu, przynajmniej jeśli chodzi o wymierne własności techniczne rowerów. Na szczęście pozostają też nisze, czyli budowanie rowerów na zamówienie. Dobór indywidualnych kolorów czy geometrii ram na miarę. To dziś wyraźnie zauważalny trend. Każdy chce się wyróżniać, nie dla każdego aerodynamika czy niska waga są priorytetem. 

 

Pozostaje pytanie, czy za postęp techniczny chcemy płacić także wtedy, gdy nie korzystamy bezpośrednio z jego efektów, np. nie ścigając się co weekend? Nawet jeśli z kolarstwem szosowym związane są mody, z roku na rok różnice techniczne nie są wielkie i model sprzed dwóch lat potrafi być nadal na bardzo wysokim poziomie. Na przykładzie kilku udanych modeli rowerów pokazujemy, jak szukać okazji i na co zwracać uwagę przy zakupie rowerów ze starszych kolekcji i z drugiej ręki.

 

 

PRZEWODNIK PO OKAZJACH – Wskazówki dotyczące zakupów online

 

Wyszukanie przecenionych rowerów w sieci – warto porównywać!

 

Każdy, kto chciałby kupić nowy rower szosowy w atrakcyjnej cenie, musi być w swoich poszukiwaniach elastyczny. Raczej nie ma co liczyć na to, że znajdziemy konkretny model danego producenta w oczekiwanym wyposażeniu. A nawet jeśli, nie będzie to łatwe zadanie. Z drugiej jednak strony wybór spośród ofert specjalnych, końcówek produkcji i przecenionych rowerów z minionych sezonów jest zazwyczaj bogaty. Jeśli tylko ustaliliśmy już maksymalną kwotę do wydania i mamy jasno sprecyzowane oczekiwania, prędzej czy później uda się kupić nową szosę w dobrej cenie. Na przykładzie trzech ogólnoświatowych modeli prezentujemy rynkową ofertę. Przy czym należy pamiętać, że nie jest to oferta stała, a jedynie propozycja na daną chwilę. W tym konkretnym przypadku czas, kiedy przygotowywaliśmy materiał. Kilka tygodni później, czy o innej porze sezonu rowerowego, sytuacja może i zapewne będzie wyglądała już inaczej. 

 

PRZYKŁAD 1

 

CANNONDALE CAAD12 ULTEGRA 2018

Modele CAAD Cannondale bazują na dopieszczanej przez lata ramie z aluminium i są szeroko rozpowszechnione np. w Niemczech. Wyposażony w grupę Shimano Ultegra CAAD12 sprzedawany był w sklepach rowerowych do 2019 roku w oficjalnej cenie 8999 zł. W międzyczasie został zdetronizowany przez CAAD13 na nowo skonstruowanym, również aluminiowym szkielecie. Wyposażona w Ultegrę 13-tka kosztuje 9199 zł.

Najlepszą cenę online na allegro.pl złowiliśmy za pośrednictwem Google’a: 5699 zł

Ebay: od 5280 zł (zwroty klientów)

Alternatywa: CAAD12 Disc z Shimano 105: 5499 zł

Okazuje się, że paradoksalnie nowy rower można czasem kupić nawet taniej niż egzemplarz używany. Używki na aukcjach (allegro i OLX) oferowane były bowiem w cenach od około 4500 do 7500 zł. Internetową cenę 5699 zł za model sprzed dwóch lat mogą „zrobić” nam także lokalne sklepy stacjonarne, bo znaleźliśmy oferty z perspektywami na negocjacje. Bardzo atrakcyjna cena na portalu allegro to przypadek wyjątkowy, ponieważ dotyczy małej ramy w rozmiarze 50 cm, która jest rzadko poszukiwana, ale był i niewiele droższy (300 zł) 52 cm. Ogólnie rzecz biorąc, CAAD-y stosunkowo dobrze utrzymują wartość rynkową, dlatego różnice w cenach nie są bardzo duże.

 

 

PRZYKŁAD 2

 

SCOTT FOIL ULTEGRA DI2 2018

Od 2012 roku Scott Foil należy do grona rowerów szosowych, które jako pierwsze optymalizowano pod kątem aerodynamiki. Rury o profilu kammtail stały się wyznacznikiem stylu w całym szosowym świecie. W przeciwieństwie do topowych modeli tej serii, wyposażony w grupę Shimano Ultegra Foil z 2018 roku miał bezproblemowy i wdzięczny w montażu kokpit (kierownica – mostek). Nowy wyścigowy sprzęt o wadze 7,7 kg wyceniano wówczas na 16500 zł.

Najlepsza cena online na allegro.pl: 7000 zł

Najlepsza cena online Google (OLX.pl): 6500 zł

Ebay: nie znaleziono

Dwa lata później praktycznie nie da się już upolować nowej sztuki z pudełka. Wyszukiwarka z uporem maniaka podpowiada późniejsze modele. Na portalu allegro oferowany był tylko egzemplarz z drugiej ręki, a na OLX prawdopodobnie ten sam rower, choć z innymi zdjęciami. Biorąc jednak pod uwagę spadek wartości rowerów używanych, różnica w cenie między nowym a eksploatowanym już egzemplarzem jest atrakcyjna. Oczywiście pod warunkiem, że będziemy mieli szczęście i trafimy na właściwy rozmiar ramy. Nasz drugi przykład pokazuje, że poszukiwania z góry określonego modelu mogą okazać się bardzo trudne.

 

 

PRZYKŁAD 3

 

CUBE AGREE C:62 RACE DISC ULTEGRA 2019

Zaprezentowany w 2016 roku Cube Agree C:62 utrzymany jest w aktualnym dizajnie aero i oferuje stosunkowo zrelaksowaną pozycję za sterami. Hamulce tarczowe podążają za obowiązującym stanem techniki, a dzięki klasycznemu wspornikowi kierownicy i okrągłej sztycy siodełka rower jest nieskomplikowany, dlatego nie będzie przysparzał kłopotów podczas przeglądów serwisowych i wymiany podzespołów. Oficjalna cena sprzedaży opiewała na 10745 zł.

Najlepsza cena online Google: 10349 zł

allegro: nie znaleziono

Upgrade: Cube Agree C:62 Race SL Ultegra Di2 za 8795 zł

Tańsza alternatywa: Cube Agree C:62 Pro za 8355 zł

Używany na portalu Ebay: nie znaleziono

Używany na portalu Ebay: od 8500

Jeśli zgodnie z zasadami rynku popyt kształtuje podaż, to Cube Agree C:62 musi być bardzo pożądanym rowerem. Ceny egzemplarzy używanych wahały się bowiem od 8500 do ponad 11000 zł – były zatem droższe niż nówka sztuka. Wniosek jest jeden, ceny na rynku wtórnym są przesadzone. Zaskakująca była natomiast cena 8795 zł za nowy model na Di2 i hamulcach szczękowych. W momencie poszukiwań dostępny był już tylko jeden rozmiar ramy.

 

Rower szosowy będzie tańszy za sprawą

 

  • grupy osprzętu w modelu sprzed zmiany
  • starszej serii modelowej 
  • jeśli to egzemplarz powystawowy lub ze zwrotu
  • odważnego, kontrowersyjnego koloru
  • nietypowego rozmiaru ramy
  • czasu zakupu, najlepiej pod koniec sezonu

 

GDZIE SZUKAĆ?

 

 

 

Na zdjęciu Wojtek Kluk i fabrykarowerów.com z Częstochowy

 

Wyspecjalizowane sklepy stacjonarne

Nie tylko sklepy internetowe, ale także stacjonarne chcą sprzedawać i zarabiać. Nie powinno się od nich oczekiwać, a tym bardziej wymagać, cen internetowych. Jeśli jednak umiejętnie poprowadzimy rozmowę, niewykluczone, że wynegocjujemy jakieś gratisy, zniżkę na akcesoria czy usługi serwisowe (przedłużenie gwarancji, przegląd przed sezonem itd.).

 

Zakupy online

Wyszukiwarki cenowe

Jeśli kryterium wyboru ma być możliwie najniższa cena, warto skorzystać z pomocy internetowych wyszukiwarek i portali porównujących ceny. Narzędzia te wydatnie ułatwią nam rozeznanie się w gąszczu ofert. Przy czym należy pamiętać, że nie zawsze wskażą faktycznie najniższą cenę rynkową. Porównywarki wyświetlają bowiem tylko oferty podmiotów powiązanych z nimi umową o współpracy. Dlatego warto zadać sobie trud i pokusić się o dodatkowe „przekopanie” wyników wyszukiwania online. Należy też dokładanie porównywać wyposażenie i roczniki modelowe ze sobą. Istnieją również specjalne platformy, skupiające wszystkie okazyjne oferty z różnych dziedzin. Na przykład pepper.pl, gdzie w zakładce „sport i turystyka” od czasu do czasu znajdziemy także rowery szosowe.

 

Pozostałe źródła zakupu

Do oferty tradycyjnych sklepów internetowych pomogą dotrzeć popularne wyszukiwarki www. Innym, mniej konwencjonalnym źródłem zakupów są sklepy outletowe, które wyspecjalizowały się w sprzedaży końcówek produkcji np.: privatesportshop.fr, sportpursuit.com czy bikeinn.com. Wadą czy niedogodnością tego typu miejsc jest mocno ograniczony wybór oraz oferta kilku zaledwie marek, których produkty pojawiają się od czasu do czasu. Po koniec sezonu problem niewielkiego wyboru dotyczy jednak wszystkich, tak sprzedawców wysyłkowych, jak i zwykłych. Ale to właśnie wtedy promocje są największe. Na zakończenie sezonu niewielkie liczby używanych rowerów sprzedają także zawodowe drużyny kolarskie. Ofertę najlepiej sprawdzać na ich własnych stronach na Facebooku. W Polsce dużą popularnością cieszą się giełdy sprzedażowe na FB, często prowadzone przez firmy (nawet jeśli nie od razu to widać). Wyszukiwanie ciekawych ofert jest uciążliwe, ale upolowanie okazji możliwe.

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu:
Zdjęcia:
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x