Nowy Trek Speed Concept jest bardziej aerodynamiczny, ale też znacznie bardziej komfortowy

Kategorie:

Nie byłoby premiery roweru triathlonowego, gdyby nie twierdzenia o ulepszonej aerodynamice. Trek zapewnia nas, że nowy Speed Concept też taki jest. Konstruktorzy twierdzą, że jest to najszybszy rower, jaki kiedykolwiek testowali w tunelu aerodynamicznym. Ale w nowej ramie dzieje się tak wiele innych rzeczy, że łatwo zapomnieć, że ta rzecz może pozwolić Ci zaoszczędzić 6 minut na pełnym dystansie Ironman

Rower triathlonowy Trek Speed Concept

Rower nazywa się Speed Concept, więc od niego zaczniemy. Dzięki zespołowi Trek Performance Research i inwestycjom, takim jak superkomputer do przeprowadzania symulacji CFD, Trek poczynił duże postępy w zakresie aerodynamiki. Firma twierdzi, że przeprowadza ciągłe symulacje CFD, co pozwala im na testowanie drobnych ulepszeń, zamiast płacić komuś innemu za przeprowadzanie obliczeń, co nie jest opłacalne ani czasowo, ani ekonomicznie.

Testy CFD ostatecznie ustępują miejsca testom w tunelu aerodynamicznym i testom aerodynamicznym w świecie rzeczywistym, w których Trek odkrył, że ich nowy rower jest o 16 W szybszy niż poprzedni Speed Concept. Powinno to wystarczyć na około 6 minut w oparciu o tempo zwycięstwa w Kona na pełnym dystansie Ironman.

IsoSpeed Comfort

Rower triathlonowy Trek Speed Concept z systemem isospeed

Aerodynamika jest świetna, ale nie wtedy, gdy trzeba poświęcić komfort. Aerodynamiczne konstrukcje rowerów triathlonowych często wymagają dużych przekrojów włókna węglowego w rami, kół o wysokiem stożku, aerodynamicznych sztyc podsiodłowych – jednym słowem, sztywnych. Aby zapewnić rowerowi Speed Concept duży skok naprzód w zakresie komfortu, firma Trek dodała sprawdzoną technologię IsoSpeed do rury podsiodłowej. Twierdzi się, że poprawiło to komfort rowerzysty o 30-40%. Trek twierdzi, że punkt obrotu IsoSpeed jest umieszczony bardziej do przodu, aby lepiej dopasować się do wagi większości triathlonistów.

Przednia część roweru triathlonowego Trek Speed Concept

Łatwa regulacja kokpitu Speed Concept

Jeśli chodzi o komfort, dopasowanie jest również niezwykle ważne. Dlatego Trek stworzył zupełnie nowy system dopasowania, aby sprawić, że rower będzie łatwiejszy w regulacji i użytkowaniu. Istnieją trzy różne podstawy z 15 mm różnicami w wysokości podstawy. Podstawy mają zakres od 0 do 75 mm w odstępach 15 mm, a na wierzchu znajdują się 5 mm podkładki regulacyjne. Podkładki mają szczeliny wewnątrz, więc można je dodać lub usunąć bez konieczności ponownego „okablowania” roweru.

Podpórki mają również około 120 mm całkowitej regulacji na boki, plus 10° regulacji obrotu. Regulacja zasięgu odbywa się w całości poprzez przedłużki, zachowując aerodynamikę w nienaruszonym stanie – przejście z pojedynczej podpórki na nową konstrukcję z dwoma elementami było dużą częścią poprawy aerodynamiki.

Przyjazny dla podróżujących

Regulacja kierownicy aerodynamicznej w rowerze triathlonowym Trek Speed Concept

Ponieważ start w triathlonie zazwyczaj wiąże się z podróżowaniem, Trek zaprojektował nowy kokpit Speed Concept tak, aby można go było łatwo spakować bez wpływu na dopasowanie. Podczas podróży można po prostu zdjąć dolną belkę, co pozwala zachować wszystkie regulacje. Jest to możliwe, ponieważ w nowym rowerze zastosowano bardziej tradycyjny układ rur sterowych zamiast zintegrowanego widelca w poprzednim rowerze. Jeśli wymaga tego kufer, podpórkę można również zdemontować przy użyciu tylko czterech śrub, co również pozwala zachować dopasowanie, ale wymaga nieco więcej pracy.

Jaki rozmiar powinienem wybrać?

Przy tych wszystkich opcjach dopasowania nie jesteś pewien, jakie części będą Ci potrzebne lub jaki rozmiar wybrać? Na szczęście firma Trek stworzyła kalkulator dopasowania dokładnie w tym celu. Wystarczy wprowadzić ilość podkładek, zasięg i wysokość wspornika siodła, a kalkulator wskaże idealną kombinację części, od której należy zacząć.


Zintegrowany pojemnik na odżywki Trek Speed Concept

Miejsce na odżywki

Ważną częścią konstrukcji rowerów triathlonowych jest przechowywanie na rowerze odżywek, płynów i narzędzi. W nowym rowerze Speed Concept jest to możliwe. Do przechowywania żeli służy wyjmowany pojemnik Bento Box, który jest wbudowany w górną rurę, a nie umieszczony na górze. Pozwala to na przechowywanie jedzenia w środku bez negatywnego wpływu na aerodynamikę. Pojemnik można również zdejmować i myć w zmywarce, dzięki czemu można łatwo usunąć z niego resztki jedzenia po jeździe na rowerze. Dołączony do roweru pojemnik Bento Box może pomieścić do ośmiu żeli.

Rower triathlonowy Trek Speed Concept z dołączonym bidonem aero

Jest też butelka Aero Downtube Bottle, której można używać bez żadnych ograniczeń aerodynamicznych. Butelka o pojemności 700 ml jest dołączona do roweru i mocowana we własnym koszyku na bidon.

Rower triathlonowy Trek Speed Concept z ukrytym zestawem Flat Kit

Narzędzia na pokładzie

Można go łatwo zdjąć, aby znaleźć zestaw Flat Kit ukryty pod spodem, wewnątrz ramy. Kolejnym akcesorium, które nie wpływa negatywnie na aerodynamikę, jest dołączona do roweru podstawka, która pomieści narzędzie wielofunkcyjne BITS, CO2, głowicę pompki, dętkę i łyżki do opon (które nie są dołączone do roweru).

Rower triathlonowy Trek Speed Concept z hamulcami tarczowymi

Lepsze hamowanie Trek Speed Concept

Wreszcie sama rama przechodzi na hamulce tarczowe, aby zapewnić lepszą skuteczność hamowania, ale zespół ds. aerodynamiki Treka twierdzi, że pozwoliło to również na zaprojektowanie szybszego roweru. Co ważniejsze, nawet po dodaniu hamulców tarczowych, suportu T47 i wszystkich nowych funkcji, nowa rama jest nadal neutralna wagowo w porównaniu do poprzedniej wersji. Oznacza to, że nie dodano żadnej wagi do ramy, co Trek częściowo zawdzięcza zastosowaniu włókna węglowego OCLV 800.

Triathlon Speed Concept po lewej, wersja TT po prawej.

Wersja TT + ceny

Nie lubisz triathlonu, tylko prędkość? Istnieje również Speed Concept TT, który jest okrojoną wersją roweru przeznaczoną specjalnie do jazdy na czas, bez IsoSpeed, rozwiązań do przechowywania odżywek i płynów do picia oraz płaskiego zestawu. Wersja TT ma również nieco inną geometrię i będzie oferowana tylko w ramach S-L, podczas gdy wersja triathlonowa jest oferowana w S-XL.

Trek Speed Concept SLR 6 eTap
Trek Speed Concept SLR 7
Trek Speed Concept SLR 9

Oferowany wyłącznie poprzez Project One, Trek będzie oferował Speed Concept w wersjach Shimano di2 i SRAM eTap oraz w wykończeniach SLR 6, SLR 7 i SLR 9, w cenie od 40 979 do 62479 zł.

Info: trekbikes.com

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu:
Zdjęcia:
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x