Nowe standardy szosowych tarczówek Shimano 105

Kategorie:

ST-RS505 to oznaczenie nowego hamulca tarczowego dla szosówek, plasowanego na poziomie grupy 105, chociaż oficjalnie do niej nie należy. Od strony dźwigni hamulca mamy do czynienia z adaptacją rozwiązań z ubiegłorocznych dźwigni Ultegra. Wewnętrzne wyprowadzenie przewodu, łatwe do ukrycia pod owijką kierownicy oraz proste, jednostronne odpowietrzanie za pomocą lejka to kluczowe cechy nowego produktu. Do tego położenie dźwigni można regulować w zakresie 10 mm i dostosować ergonomię pracy klamki do własnych potrzeb. Do tego instalacja gotowego hamulca w rowerze ma być maksymalnie prosta dzięki zastosowania zestawu J-KIT.

Ciekawsze rzeczy dzieją się po stronie zacisku. Od początku było wiadomo, że przeniesienie standardów mocowania z rowerów górskich, w tym aktualnie panującego Post Mount, to rzecz tymczasowa. Shimano proponuje bezpośrednie mocowanie zacisków do ramy i widelca ze śrubami przykręcanymi od spodu, a nie od góry, do czego przyzwyczaił nas przemysł rowerowy. Nowy interfejs nazwano Flat Mount. Wymaga to obecności odpowiedniego mocowania w ramie, jak i wzmocnionych dolnych widełek po przeciwnej stronie napędu. Zysk wagowy jest jednak oczywisty – odpada konieczność stosowania dodatkowych adapterów, a profil ramy pozostaje niezakłócony dodatkowymi gniazdami dla śrub. Ponadto im mniej pustej przestrzeni pomiędzy ramą a zaciskiem, tym mniejsze zakłócenia aerodynamiczne. Mocowanie do widelca wymaga jednak stosowania niewielkiego, płaskiego adaptera, ale i tak całość prezentuje się lepiej, niż interfejs skopiowany z rowerów górskich. W szosie przyjęło się używać tarcz o średnicy 140 mm i dla tego rozmiaru nowy patent ma zastosowanie. Wszelkie modyfikacje są jednak dopuszczalne i Shimano przewiduje adaptery dla większych tarcz.


Na powyższym zdjęciu dokładnie widać, na czym polegają zmiany. Zaciski są umocowane bardzo blisko elementów roweru, bez dodatkowych adapterów. 


 

Efektywne chłodzenie zacisku ma być zapewnione przez zastosowanie tarcz wykonanych w technologii Ice oraz okładzin wyposażonych w radiatory, zaprojektowanych specjalnie dla tych zacisków. To rozwiązania, które już dobrze znamy z hamulców Shimano do rowerów górskich. Tarcza SM-RT99-A-SS jest dodatkowo wyposażona we własny radiator ukształtowany z naddatku materiału wewnętrznej porcji aluminium, wprasowanej pomiędzy dwie stalowe powierzchnie robocze. W przypadku szosówek, gdzie długie zjazdy wystawiają hamulce na ciężką próbę, chłodzenia nigdy za wiele.

Nowe hamulce, a raczej ich dźwignie, są w pełni kompatybilne ze wszystkimi klasycznymi 11-biegowymi napędami Shimano. Gotowy do użycia zestaw w nowym standardzie mocowania ma być dostępny najpóźniej w październiku 2015 roku, ale nie cieszmy się zbytnio, bo i tak trzeba poczekać na kompatybilne z nim ramy. Równolegle z zaciskiem grupy 105 ma być wprowadzony hamulec dla Ultegry.  

Do wyboru będą dwa rodzaje tarcz: z radiatorem i bez. Shimano nie podaje, czy inne mocowanie, poza Centerlock, będzie dostępne.

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Łukasz Kopaczyński, l.kopaczynski@magazynbike.pl
Zdjęcia: Shimano

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x