Karbonowe koła Campagnolo Levante pierwszy zestaw Włochów godny Ekara

2 minut czytania

Campagnolo zaprezentowało swój pierwszy prawdziwy zestaw kół do jazdy po szutrach nazwany Levante. Koła Levante mają karbonowe obręcze o szerokości wewnętrznej 25 mm, z nową konstrukcją z mini hakiem oraz najbardziej wytrzymałą i łatwą w serwisowaniu technologią kół, z której są znani.

Nowe karbonowe koła Campagnolo Levante do graveli pojawiły się półtora roku później, niż można było się spodziewać. Kiedy w 2020 roku firma zaprezentowała swój nowy, trzynastobiegowy mechaniczny zestaw gravelowy Ekar, nie było zestawu kół Campagnolo, który by do niego pasował.

Nowe asymetryczne koła Levante firmy Campagnolo są zaprojektowane tak, aby przy szerokości wewnętrznej 25 mm i maksymalnej szerokości zewnętrznej 30,6 mm aby pasowały do opon szutrowych o szerokości od 38mm aż do 76 mm (czyli 3 cale). Nazwane na cześć pustynnego wiatru, który wieje nad Morzem Śródziemnym, Levante są pierwszymi kołami Campy przeznaczonymi specjalnie do graveli.

Szczegóły techniczne Campagnolo Levante

Co nowego? W dużej części jest to prostu sprawdzona technologia Campagnolo. Firma produkuje te karbonowe koła całkowicie we własnym zakresie w Europie, korzystając z tej samej technologii, która sprawiła, że koła Shamal i Bora są szybkie, bezdętkowe, trwałe i dobrze wyglądają. Jednocześnie wprowadzono kilka rozwiązań technicznych, które sprawiają, że zostały dostosowane do graveli.

Jedną z nowości (ale stosowanej już wcześniej jest ich stopka bezdętkowa „Mini-Hook”. Campagnolo twierdzi, że zmniejszyło głębokość występu haka stopki do absolutnego minimum, wymaganego przez branżowe standardy ETRTO, aby zachować pełną kompatybilność z oponami dętkowymi i bezdętkowymi (czyli 2-Way Fit bo dokładnie o to chodzi). W rezultacie uzyskano węższą stopkę o szerokości 2,8 mm przy haku (Shamal Carbon ma ten wymiar wynoszący ok. 3,5 mm), co pozwala oponom tworzyć bardziej gładki, mniej przypominający żarówkę profil, a tym samym zapewnia lepsze korzyści z jazdy na szerokich oponach.

Pod względem konstrukcyjnym koła są wykonane z lekkiego, ręcznie formowanego włókna węglowego (Hand Made Ultra-Light Carbon – HULC), podobnie jak bardzo drogie koła szosowe Bora Ultra WTO, co pozwala zoptymalizować ich sztywność i elastyczność. Proste wykończenie C-Lux oznacza, że są lekkie i trwałe. Subtelne grafiki są laserowo wytrawiane w zewnętrznej warstwie żywicy – jak współrzędne GPS góry Ekar na północ od włoskiej siedziby Campy.

Koła posiadają łoże obręczy Campagnolo bez otworów, które umożliwia najłatwiejszy montaż opon bezdętkowych bo nie wymaga dodatkowej opaski. Ponadto obręcze są lżejsze, nie ulegają uszkodzeniu jak taśma bezdętkowa i zapewnia dodatkow sztywność boczną obręczy. Zewnętrzne nyple szprych Mo-Mag są przenoszone przez otwór na wentyl za pomocą magnesu podczas budowy koła i po prostu przytrzymywane na miejscu, gdy trzeba wymienić szprychę.

Campagnolo zdecydowało się na konwencjonalne mocowanie 24 szprych z podwójnie usztywnionymi, prostymi naciągami, a nie jak w przypadku szprych G3 na mocowanie sparowane. Dzięki temu w przypadku urwania szprychy daleko od domu Levente są łatwiejsze w serwisowaniu i łatwiej w nich o standardową szprychę zamienną. Piasty ze stopu metali lekkich (AFS) obracają się na prostych łożyskach stożkowych, co ułatwia konserwację, oraz na standardowych osiach przelotowych 12 mm.

Przy masie 1485 g koła Levante mają wytrzymywać obciążenie do 120 kg.

Campagnolo Levante Nathan Haas i Mount Etna

Ceny, dostępność i opcje Campagnolo Levante

Nowe koła Campagnolo są dostępne tylko w wersji 700c (nie przewiduje się opcji 650b) i są sprzedawane za 1900$ / 1575€ z korpusem piasty N3W przystosowanym do Ekara, ale istnieją też warianty bębenków pasujące do SRAM i Shimano

Info: campagnolo.com

Redaktor naczelny Magazynu BIKE.
Dla ETNH dzieli się ogromnym doświadczeniem w branży pisząc o gravelach.

Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Poprzednia hstoria

Gravelowe złoto – ustawka ETNH e03s02

Następna historia

Na Teneryfę do Dorotki na kawę i ciasto w Cafe Pro!

Ostatnie autora

Test NS Bikes Rag+ 3

Aż nie chce się wierzyć, że pierwszą wersję Raga+ od NS Bikes testowałem w 2018 roku!…

Test KTM X-Strada Master

Tradycja tradycją, ale kierunek musi się zgadzać, a w przypadku serii X-Strada KTM jest to sport! Jak…

Test Polygon Tambora G8X

Polygon Tambora to pierwszy karbonowy gravel indonezyjskiej marki, a my mieliśmy przyjemność go sprawdzić. Za sprawą…

0
Would love your thoughts, please comment.x