Hybrydowy Wilier Filante skrywa najlżejszy silnik eRoad Mahle X20

Kategorie:

Wilier zaprezentował karbonowy i aerodynamiczny rower szosowy Filante Hybrid, w którym zgrabnie zintegrowano zupełnie nowy silnik Mahle X20, wyznaczający nowy standard jako najlżejszy na świecie system napędowy do rowerów elektrycznych.

Filante Hybrid ma łączyć klasyczne wyczucie i prowadzenie roweru szosowego z gładkim wsparciem maleńkiego silnika Mahle X20 w tylnej piaście. Rozszerzalna baterią 250 Wh ukrytą w rurze dolnej nowy ma wydłużać przejażdżki szosowe i terenowe bez poczucia, że jest się obciążonym przez nieporęczny rower elektryczny.

Nowy szosowy rower elektryczny Wilier Filante Hybrid nie wygląda jak rower elektryczny, podobno nie czuje się, że jedzie się na rowerze elektrycznym, ani nie waży tak dużo jak większość rowerów elektrycznych. Jest nawet lżejszy od swojego poprzednika Cento10 Hybrid, bo nowy Filante Hybrid może być zbudowany tak, aby nie przekroczyć progu 10 kg wagi, co daje mu realną szansę na tytuł najlżejszego roweru szosowego z dodatkowym napędem na świecie.

Duża część tajemnicy udoskonalenia nowego Filante Hybrid tkwi w całkowicie nowym, wyprodukowanym w Słowenii układzie napędowym Mahle X20, z silnikiem w piaście. Przy masie całego układu napędowego wynoszącej około 3,2 kg, (według Mahle) oznacza to prawie 10% oszczędności na wadze w stosunku do poprzedniego modelu, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej mocy 250 W i zmniejszonym momencie obrotowym, co daje bardziej naturalne odczucia podczas jazdy po szosie (Wilier porównuje to do 60 Nm momentu obrotowego silnika w napędzie centralnym).

Nowy system silnika w piaście tylnej X20 o mniejszej średnicy to także świeżo wprowadzony standard osi 12 mm, bezkablowy montaż koła dzięki samocentrującej się zaślepce haka oraz wymienne korpusy piasty dla lepszej kompatybilności z napędami. Napęd nadal współpracuje zarówno ze standardowym wewnętrznym akumulatorem 250 Wh, jak i zewnętrznym akumulatorem w miejsce bidonu 185 Wh.

Nowy system X20 posiada również ulepszone czujniki momentu obrotowego w środku suportu, które płynniej zwiększają moc w zależności od mocy kolarza. W nowym rowerze Wilier zgrabnie zintegrował kontroler jednostki głównej iWoc z jednoczęściowym kokpitem wykonanym z włókna węglowego. Dane może wyświetlać nowy komputer rowerowy Pulsar One, który śledzi przebieg jazdy, moc, tętno i przekazuje wszystkie dane dotyczące mocy systemu elektronicznego.

Zasięg tych lekkich rowerów szosowych jest bardzo zróżnicowany w zależności od stylu jazdy. Ponieważ jednak większość czasu spędza się powyżej unijnego limitu 25km/h, Wilier przewiduje, że konfiguracja X20 z samą baterią wewnętrzną pozwoli na przejechanie 100 km, a w przypadku baterii o zwiększonym zasięgu – nawet 150km. Oczywiście waga kolarza, tryb wspomagania, nawierzchnia drogi i ilość wzniesień mogą mieć duży wpływ na rzeczywisty zasięg.

Szczegóły techniczne Filante Hybrid

Wilier Filante Hybrid ma być „elektrycznym rowerem wyścigowym”, więc łączy w sobie wiele optymalizacji aerodynamicznego roweru szosowego ze standardowego Filante SLR. Są to aerodynamicznie ukształtowane rury węglowe, szeroko rozstawione ramiona widelca, niewielkie wycięcie na tylne koło, jednoczęściowy zintegrowany kokpit, całkowicie wewnętrzne prowadzenie przewodów oraz aerodynamiczną karbonową sztycę podsiodłową z ukrytym zaciskiem.

Przejście na osie 12 mm i automatycznie dopasowująca się wtyczka zasilania w miejscu mocowania sprawiają, że zmiana opon (lub przebicie opony) jest o wiele bardziej przyjazna dla użytkownika niż w przypadku poprzednich silników Mahle/eBikeMotion, gdzie używano dodatkowych przewodów.

Po przeniesieniu wszystkich kabli do wewnątrz, zintegrowanie prostego, kolorowego kontrolera trybu Mahle z karbonowym kokpitem Wiliera daje najładniej wyglądający system sterowania rowerem elektrycznym.

Geometria all road?

Filante Hybrid również nawiązuje do modnych rowerów all road, więc ma nieco większy prześwit na opony do 32 mm dla większego komfortu i kontroli. Geometria jest o pół stopnia wypłaszczona w porównaniu do Filante SLR, krótszy jest Reach i wyższy Stack. W nowym rowerze dodano dwa dodatkowe rozmiary, aby dopasować go do szerszego grona kolarzy – obecnie jest to sześć rozmiarów, od XS do XXL.

Ceny i warianty wyposażenia Wilier Filante Hybrid

Lekka włoska rama z włókna węglowego, lekki system napędowy roweru elektrycznego i wysokiej klasy komponenty mają swoją cenę. Najtańsze modele zaczynają się od 9300 Euro z napędem Ultegra Di2 lub 9400 Euro z napędem SRAM Force AXS i kołami z aluminium. Lub o 1000 Euro więcej, jak w przypadku rowerów z kołami karbonowymi.

Najwyższe modele są jeszcze droższe i kosztują 12300 Euro za Dura-Ace Di2 lub 12500 Euro za Red AXS z karbonowymi kołami Wiliera. Wszystkie modele są już dostępne do zamówienia u najbliższego dealera Wilier Triestina.

Info: wilier.com

Zobacz także

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Mirror Media X Road Bike Connection Spring 2022 / Wilier
Grzegorz Radziwonowski
Grzegorz Radziwonowski
Ciągle w siodle, bez względu na to, czy był to kiedyś rower XC, czy częściej gravel jak obecnie. Nie boi się zmian i nowych wyzwań.

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x