GIANT PROPEL ADVANCED 1 DISC. TWARDY KOMFORT

Kategorie:

Wersja z hamulcami tradycyjnymi istnieje w kolekcji firmy od lat, po raz pierwszy pojawiła się wersja na tarczach. Propel nie przyspiesza równie gwałtownie, jak niektóre modele odchudzone, ale nie o to przecież chodzi w rowerach aerodynamicznych. W tym przypadku wydajność oznacza połączenie sztywności z aerodynamiką, którą trudno zbadać samemu, bez wykorzystania tunelu aerodynamicznego (co zrobimy w naszym tradycyjnym, wiosennym wielkim teście). Sprawdziliśmy jednak, że rower jest zdecydowanie sztywny, gdy staje się w pedałach, także gdy używa się całej dostępnej mocy. Sztywność dotyczy przodu, gdzie główka sterowa Gianta Overdrive 2 (łożyska 1 ¼ góra i 1 ½ dół) towarzyszy aluminiowej kierownicy Contact SL Aero, jak i tyłu, gdzie maszt podsiodłowy płynnie przechodzi w potężne karbonowe koło. Mówiąc wprost, rower jest twardy, ale nie jest niekomfortowy.

 

Do ścigania

W tym, jak jeździ, widać wyraźnie jego przeznaczenie, to rower do ścigania, nie do maratonów. Za komfort odpowiadają dwa elementy. Z jednej strony siodło Gianta Contact, które po precyzyjnym ustawieniu jest wygodne (choć nie pasuje każdemu), z drugiej opony Gianta Gavia Race 1 o szerokości 25 mm, które od razu oferowane są w wersji bezdętkowej, dzięki czemu można (i warto) używać ich z niższym ciśnieniem. 

 

GIANT PROPEL ADVANCED 1 DISC

 

 

 

 

W prowadzeniu rower sytuuje się pośrodku, między leniwym a nerwowym. Jest w stanie gwałtownie zmienić kierunek, gdy okazuje się to potrzebne, ale i nie jest też nadmiernie wrażliwy na nagłe podmuchy wiatru. Co szczególnie istotne, i problematyczne w przypadku niektórych innych rowerów aero, tu problemom udało się częściowo zapobiec dzięki zastosowaniu niższej karbonowej obręczy z przodu (42 mm) i wyższej z tyłu (65 mm) SLR 1 Aero Disc.

 

Testy

Giant twierdzi, że cały rower przeszedł proces rozwojowy, by zoptymalizować go pod kątem aerodynamiki, m.in. z udziałem ekspertów z Aero Concept Engineering francuskiego Magny‑Cours.

 

By uzyskać miarodajne dane, użyto ruchomego manekina i toczących się kół w tunelu aerodynamicznym. Efekt? Rower, w którym zastosowano rury o przekroju eliptycznym (z uciętymi „ogonami”, kształt najczęściej używany przez innych producentów), pozwala uzyskać optymalny kompromis własności aerodynamicznych z zachowaniem niskiej masy (i zgodnością z przepisami UCI). Profil został zastosowany w widelcu, większości rur ramy i rurze podsiodłowej. Dodatkowo schowano śrubę do blokady siodła, „obrysowano” tylko koło rurą podsiodłową oraz schowano niemal całkowicie pancerze i przewody hydrauliczne. Szczególnie zmyślne jest to ostatnie rozwiązanie. Giant zastosował bowiem aerodynamiczną kierownicę i jednocześnie (!) zachował możliwość dostania się do okablowania przez sprytne dodanie kompozytowej przykrywki do mostka (co widać na zdjęciu). Kolumna specjalnych podkładek pod mostkiem pozwala na dobranie pozycji, a że jazda jest możliwa także bez pokrycia „stealth”, na jej ustalenie i finalne ucięcie rury sterowej.

 

 

 

 

GIANT PROPEL ADVANCED 1 DISC

 

 

UKRYTE

Pod kompozytową osłoną kryją się pancerze i przewody i prawie tradycyjny mostek.

 

 

 

Druga strona medalu?

Cały kokpit to rozwiązanie systemowe, co oznacza, że niemożliwe jest uzyskanie podobnej integralności po zmianie któregoś z elementów. Na szczęście kierownica jest wygodna, a długość mostka można zmieniać. Swoją drogą aerodynamika to według Gianta podstawowy powód dostępności nowego Propela tylko na tarczach. Firma twierdzi, że lepiej kierować opływem powietrza pozwalają przede wszystkim hamulce. Różnice między naszą testowaną wersją a topowym Advanced SL Disc Pro? Kompozyty na poziomie Advanced (tak jak w Pro, w SL to wersja lżejsza), aluminiowa rura sterowa widelca (kompozytowa w wyższych), aluminiowy mostek i kierownica (Contact SL Aero), która jest karbonowa w wyższych wersjach. Zmiana materiałów odpowiada za wyższą masę, ale i pozwala uzyskać niższą cenę. Kształty ramy są we wszystkich modelach takie same, co pozwala Giantowi twierdzić, że jest to najszybszy rower aerodynamiczny, jeśli uwzględnimy wiatr wiejący pod różnymi kątami, czyli w świecie rzeczywistym.

 

 

 

 

GIANT PROPEL ADVANCED 1 DISC

 

 

KOKPIT

Gianta pozwala na ukrycie plątaniny przewodów, dzięki temu jest bardziej aerodynamiczny.

 

 

 

W kwestii geometrii, jak przystało na rower do ścigania, postawiono na agresywną, sportową sylwetkę. Mówi o tym wartość STR, charakterystyczna dla rowerów wyścigowych, co nie zmienia faktu, że przód, dzięki podkładkom, jest seryjnie całe 5 cm wyżej i pozwala na zmiany pozycji. Mostek może mieć długość od 80 do 140 mm, nie ma opcji zmiany kąta (także kierownicy), ale też nie trzeba demontować przewodów.

 

Napęd i hamulce

Rower wyposażono w grupę Shimano Ultegra oraz hamulce z tej samej grupy, z tarczami 140 mm. Dostajemy zestaw, na którym można polegać w każdych warunkach pogodowych, działający tak, jak nas Shimano przyzwyczaiło. Tarcze 140 mm dają minimalnie słabszą siłę hamowania niż 160, ale nie mieliśmy problemów z ich mocą. Korba z zębatkami 52/36 pasuje do szybkiego roweru, choć wymaga mocnej nogi!

 

 

 

 

 

GIANT PROPEL ADVANCED 1 DISC

 

 

WIELKOŚĆ

w przypadku rowerów aerodynamicznych ma znaczenie – tu obręcz z tyłu jest wyższa niż z przodu.

 

 

 

 

 

Info giant-bicycles.com

Cena 16 499 zł

Waga 8,30 kg

Wielkości ramy XS, S, M, ML, L, XL cm

Rura podsiodłowa/górna/sterowa 500/535/130 mm

Stack/Reach/STR 529/378 mm/1,40

Rozstaw osi/Offset 970/58 mm

Korba Shimano Ultegra, 52/36 z (kompakt)

Hamulce tarczowe hydrauliczne Flat Mount Shimano Ultegra

Napęd Shimano Ultegra 2×11, 11-28 z

Koła/opony GIANT SLR 1 Aero Disc Tubeless/GIANT Gavia AC 1 Tubeless, 700×25 (przód/tył 1180/1760 g)

 

 

 

Artykuł ukazała się w TOUR 4/2018

Papierowe wydanie wciąż do nabycia w naszym SKLEPIE

Elektroniczną wersję możecie nabyć w eKiosku

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Anna Tkocz

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x