Cannondale przedstawia amortyzowanego grevela Topstone Lefty

 

Topstone Carbon i KingPin

 

Oczywiście mieliśmy karbonowego Topstone w teście, pośród innych nowych i interesujących modeli graveli, warto więc zajrzeć dla przypomnienia do tamtego tekstu, ale to co najważniejsze można podsumować jednym zdaniem: w modelu zastosowano spłaszczone, karbonowe widełki tylne, w których zaprojektowano celową elastyczność, co z parze również cienkimi widełkami podsiodłowymi i przegubem w miejscu styku z rurą podsiodłową daje zauważalne 15 mm skoku. Ba – spłaszczona także jest sama rura podsiodłowa. Zaś dzięki wspomnianemu przegubowi całość, pomimo pracy, nie jest nadmiernie obciążana. Sama konstrukcja ramy pozostała bez zmian. Jednocześnie wykorzystano oczywiście doświadczenia z poprzedniego modelu Slate z widelcem amortyzowanym.

 

 

Cannondale Lefty Oliver Gen2 

 

Co to jest, znów w skrócie? Przedni amortyzator do gravela. Lefty Oliver Gen2 zbudowany został z wykorzystaniem części z Lefty Ocho, ale zmodyfikowany pod kątem wykorzystania w gravelu. Zmodyfikowano tłumik, który ma specjalny tune All-Over, jak i nowa sprężyna powietrzna ISO High-Ride, którą można tuningować za pomocą tokenów. W środku użyto także systemu łożyskowania Delta Cage Needle Bearing z Ocho, który dzięki łożyskom igiełkowym działa praktycznie bez oporów w porównaniu z tradycyjnymi ślizgowymi. Seryjnie dostajemy tylko 30 mm skoku, ale można go zwiększyć o 10 mm, modyfikując ustawienie tłoka (jego pierwotną pozycję).

 

 

Tłumik został zmodyfikowany w ten sposób, by lepiej kontrolować oscylacje wynikające z pedałowania – dotyczy to przede wszystkim mocniejszego tłumienia kompresji dla małych prędkości.

 

Tłumienie powrotu zostało oddzielone od kompresji, nazywa się Bleed Stack, ma to oznaczać, że ustawiając kompresją albo powrót nie będziemy wpływać wzajemnie jedno na drugie. Sam zakres regulacji tłumienia powrotu także został zwiększony o 60%. 

 

W rowerze zastosowano nowy system mocowania przedniego hamulca, rozpinany za pomocą dźwigni. By zdemontować koło, wystarczy zwolnić dźwignię z przodu widelca i pociągnąć zacisk hamulca do tyłu. Następnie wyciągamy oś narzędziem i koło można ściągnąć. Proces zakładania jest równie prosty.

 

Specyfikacja Lefty Oliver v2 

 

  • 1340 g karbonowa wersja
  • 1610 g aluminiowa wersja
  • standardowa taperowana rura sterowa
  • dźwignia blokady z wentylem bezpieczenstwa
  • piasta Lefty 50, taka sama jak w Slate 
  • Flat mount zacisk (tylny, 10 mm)
  • 650Bx47 albo 700×45 mm
  • cena 1500 USD (carbon), kompatybilny z dowolnym gravelem z odpowiednią główką sterową

 

Małe koła duża różnica

 

Oryginalny model był wyposażony w opony 700×37, co w połączeniu z szerokimi obręczami powodowało, że zewnętrzna szerokość przekraczała 40 mm. Co oznaczało tyle, że w ramie z tyłu robiło się mało miejsca – szczególnie wtedy, gdy chciało się założyć coś z grubszym bieżnikiem. Stąd i jedna, bardzo istotna zmiana – większość nowych modeli jeździ seryjnie na kołach 650B. Wyjątkiem jest wariant na widelcu sztywnym i kołach 700 – pokazany poniżej.

 

 

Zmiana wywołana jest tym prostym faktem, że przód – czytaj widelec amortyzowany – oferuje więcej miejsca na oponę niż tył

 

 

Z tyłu trudno cokolwiek zmienić bez całkowitego przebudowania ramy, a dotychczasowa konstrukcja ma szerokie płaskie widełki. Ten typ tak ma.

 

 

Na zdjęciu z przodu widelca widoczna jest dźwignia i mocowanie StopLock

 

 

KingPin czyli przegub, dzięki któremu możliwa jest praca tylnego zawieszenia

 

 

Tak, to nie pomyłka – to w pełni zawieszony gravel

 

 

Inna zgrabne rozwiązania techniczne – kierownica aero plus mocowanie na akcesoria na górnej rurze ramy

 

Geometria

 

Wspólna dla wszystkich modeli, Topstone Lefty rozmiarówka sięga od XS do XL

 

 

Dostępne modele

 

Wszystkie modele przystosowane są do sztycy teleskopowej i napędów 2x, ale seryjnie wyposażone są w grupy z jedną zębatką z przodu. Topowy model używa trybu 1-50 MTB z zestawu SRAM Eagle, z bezprzewodowym sterowanie eTap, w pozostałych znajdziemy mniejsze zębatki 11-42 SLX i mechaniczne napędy Shimano GRX .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topstone Lefty Carbon 1 (7499 EUR)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Topstone Lefty Carbon 3 (3799 EUR)

 

 

 

Topstone Lefty Carbon 3 Women’s (3799 EUR)

 

 

 

Więcej informacji: cannondalebikes.pl

 

Informacje o autorze

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski

Zdjęcia: Cannondale

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Instagram bike

Reklama

Wideo

Popularne

Translate »