Campagnolo Potenza konkurencją dla Ultegry?

Kategorie:

Aby było to możliwe, Campagnolo skopiowało receptę na sukces Ultegry. Grupa Japończyków jest między innymi tak popularna, bo oferuje praktycznie wszystkie cechy funkcjonalne droższego Dura-Ace w zdecydowanie atrakcyjnejszej cenie. W ten sam sposób przeniesiono też podobno najważniejsze cechy, czyli działanie grup Super Record, Record i Chorus. Różnica? Skąd niższa cena? Tu od razu widząc sprzęt łatwo się domyślić – jest to całkowita rezygnacja z karbonu.


Najbardziej rzucająca się w oczy część charakterystyczna nowej grupy to korba z czterema ramionami i osią pustą w środku. Podobnie jak w przypadku najnowszych wersji grup Campagnolo, ale też w niemal wszystkich korbach Shimano, dostępny jest tylko jeden wariant korby, który jednak występuje z trzema różnymi wariantami zębatek – 53/39, 52/36 i 50/34. Mała i duża zębatka mają różny rozstaw otworów, co ma prowadzić do ekstremalnie wysokiej sztywności konstrukcji, a jednocześnie świetnego działania pod obciążeniem. Ramiona korby same w sobie wykonane są z alumnium, i podobnie jak odpowiedniki Shimano, puste w środku.

Świadomie zmodyfikowano kształt dźwigni Ergopower, ale oczywiście kontynuując tradycję. Po raz kolejny przesunięto ku dołowi dźwignię pod kciuka, służącą do zrzucania, tym samym jest ona łatwo osiągalna także w dolnym chwycie. Same chwyty na górze są odrobinę bardziej okrągłe jak do tej pory, a do ich wykonania użyto antyalergicznej gumy, przez co mają być przyjemne w dotyku.

Zupełnie nowa konstrukcja to przednia przerzutka, gdzie zmieniony stosunek przełożeń ma sprawić, że zmiana będzie szybsza, a potrzebna do tego siła mniejsza.


Przerzutka tylna dostępna jest do wyboru z wózkami o dwóch długościach – z krótkim lub ze średnim. Wersja średnia jest w stanie współpracować z zębatkami do 32 z.

Przewidziano od razu pięć różnych zębatek tylnych Potenzy, w zestawieniach 11-25, 11, 27, 11-29, 11-32 i 12- 27, oczywiście wszystkie są jedenastkowe.

Hamulce przerobiono tylko lekko, zachowano konstrukcję Skeleton z „dziurawymi” ramionami i dwoma punktami obrotu. Nowa mieszanka w klockach hamulcowych ma jednak sprawić, że całość będzie mocniejsza, przy zachowaniu dobrej dotychczasowej modulacji siły hamowania.

Dla porównania masy komponentów Potenzy i Ultegry

Manetki

370

417

Hamulce

321

335

Przerzutka przód

94

87

Przerzutka tył

211

195

Korba

754

689

Suport

69

74

Łańcuch

235

260

Tryb

249

249

razem

2303

2306

Oficjalne ceny nie są jeszcze znane, ale podobno na poziomie Ultegry, a komponenty mają być dostępne już w marcu. Jak widać na zdjęcich grupa dostępna będzie w wariantach srebrnym i czarnym.

INFORMACJE O AUTORZE:

Autor tekstu: Grzegorz Radziwonowski
Zdjęcia: Campagnolo

Czytaj dalej

Podobne artykułu

[dis2]
0
Would love your thoughts, please comment.x